Inspiration: Sosu

På sociale medier kan studerende dele opgaver med hinanden, og det kan føre til snyd.

Sosu-lærer om plagiat: Jeg bilder mig ind, at jeg har et tillidsbaseret forhold til mine elever - måske er jeg naiv

Elever kan dele opgaver med hinanden i lukkede grupper på sociale medier. Det har fået sosu-underviser Dorthe Rasmussen til at spekulere over, om det er mere udbredt at plagiere, end hun gik og troede.

Publiceret Senest opdateret

For nylig kom litteraturskribenten Kathrine Diez i offentligt uvejr, fordi hun har kopieret andres tekster og udgivet dem som sine egne. Jeg er, ligesom mange andre, forarget over, hvordan det kan lade sig gøre at slippe afsted med det nu til dags.

Det har i den sidste tid fået mig til at tænke på, om det måske er mere almindeligt at plagiere, end jeg lige går og tror. Jeg bilder mig ind, at jeg har et godt og tillidsbaseret forhold til mine elever, men måske er jeg naiv.

Jeg kom i tvivl, fordi jeg på Facebook fik foreslået en gruppe, hvor brugerne deler opgaver fra sosu-skolerne, så andre kan bruge dem. Gruppen forsøger ikke at sløre sig selv og har alligevel over 8000 medlemmer, så måske det er mere almindeligt at låne lidt, end jeg tror.

 Jeg fik ikke adgang til den lukkede facebookgruppe, sikkert fordi der står på min profil, at jeg er underviser. Så jeg ved ikke, hvad det er, der bliver delt derinde. Jeg ved heller ikke hvilke fag, man deler opgaver fra, men jeg ved, at nogle fag har standardopgaver, der sikkert godt ville kunne deles på tværs af skoler, mens det i andre fag er sværere.

Herfra er det måske en glidebane

Som dansklærer på grundforløbet har jeg oftest ikke så mange elever, og det er er oftest studerende fra det hold, jeg også er kontaktlærer på, og som jeg derudover har i andre fag.

Hvis der er 25 på et hold, er det måske kun 15 af dem, der skal have dansk, og dem føler jeg, at jeg kommer tæt på i løbet af de 20 uger. Jeg oplever, at jeg kender deres sproglige udtryk og har en fornemmelse af, hvor de fagligt er på vej hen, men det er jo kun min fornemmelse og ikke nødvendigvis sådan, det virkelig forholder sig.

I slutningen af vores danskforløb skal eleverne aflevere en portfolio indeholdende to ud af tre store opgaver, de selv har produceret i faget. Valget står typisk mellem en portrætartikel, en kunstbilledanalyse og en selvskrevet novelle. Den første og den sidste af de tre er eleverne nødt til at skabe fra bunden, og jeg har svært ved at se, hvordan man kan plagiere en portrætartikel om en klassekammerat.

Del gode ideer

Vil du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers? 

Så send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk

Medsend gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.

Med den midterste, kunstbilledanalysen, er det en anden sag. Her skal eleverne åbne den værktøjskasse, der står kunstbilleder på, og det kan være svært for nogen af dem. Måske kan ligefrem være så svært, at man googler lidt og finder en af de mange analyser (gode som dårlige), der ligger i cyberspace for at finde inspiration. Herfra er det måske en glidebane.

Det bliver en udfordring i fremtiden

Jeg gør en dyd ud af at italesætte, hvad plagiering er, og at konsekvensen kan være, at man får en kraftig advarsel eller bliver bortvist fra skolen, men alligevel er der indimellem nogle opgaver, som slår ud i vores plagieringssystem.

Og vores plagieringssystem er ikke perfekt. Jeg er sikker på, at der er store huller i, hvad den kan scanne og finde frem til. Jeg har f.eks. aldrig set en opgave bonne ud, som er plagieret fra andre skoler. Det er ellers mit klare indtryk, at det er sådanne opgaver, der bliver delt på facebooksiden med de 8000 medlemmer. Og med ChatGPT er det helt håbløst.

Det, tror jeg virkelig, bliver en udfordring i fremtiden.