Inspiration - Musik

Det er forhåbentlig blevet en ny tradition at spille teater på Tove Ditlevsens Skole, efter de opførte deres første musical i mange år, skriver en af lærerne bag.
Det er forhåbentlig blevet en ny tradition at spille teater på Tove Ditlevsens Skole, efter de opførte deres første musical i mange år, skriver en af lærerne bag.

Lærer i udskolingen: Sådan kom vi i gang med at lave musical - og vi lever stadig højt på sammenholdet

På Tove Ditlevsens Skole var der tidligere ikke tradition for teater og musik, men da de valgte at opføre en musical med 9. årgang, blev det en bragende succes, som medførte et unikt sammenhold på tværs af årgangen, skriver lærer Andreas Rokkedal Nielsen.

Publiceret Senest opdateret

9. årgang på Tove Ditlevsens Skole startede skoleåret med udfordringen om at opføre musicalen "Grease". Det var en spændende og intens proces, hvor vi alle, lærere som elever, skulle arbejde hårdt for at skabe den ønskede forestilling. Hurtigt i processen opstod der et enormt sammenhold, som er fortsat blandt eleverne efter afslutningen af projektet.

Dét at sætte en musical op er en omfattende proces, der involverer alt fra auditions, til prøver og endelig opførelse. Da vi først besluttede os for at opføre "Grease", blev der afholdt auditions, hvor alle elever havde mulighed for at vise deres talenter inden for sang, dans og skuespil. Det var en virkelig nervepirrende oplevelse for eleverne at stå foran klassekammerater og lærere og vise, hvad de kunne.

Eleverne følte sig som stjerner

Efter auditions blev rollerne tildelt, og vi begyndte at øve på forestillingen. Vi brugte alle valgfagstimer og vores ugentlige udedag til at øve. Fra første færd blev der arbejdet intenst, og hele forløbet krævede både tid og dedikation fra os alle. Men vi kunne mærke, at vi var en del af noget helt specielt. Vi havde et fælles mål. Det handlede både om at skabe sammenhold, lave musical og måske være med til at genstarte en tradition på Tove Ditlevsens Skole: At spille teater på 9. årgang. I løbet af øveperioden blev eleverne tæt knyttet til hinanden, og især båndene på tværs af de fire klasser blev stærkere. Eleverne brugte timevis sammen. De øvede og hjalp hinanden med tekster, dansetrin og skuespil.

Del gode ideer

Vil du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers? 

Så send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk

Medsend gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.

Da vi endelig kom til premieredagen, kunne man mærke spændingen og nerverne hos alle. Publikum var vildt begejstrede, og eleverne følte sig som stjerner. Forestillingen blev vist i dagtimerne for resten af skolen og for elevernes familier om aftenen med to forestillinger.

Spring ud i det 

Opførelsen af "Grease" på 9. årgang blev en oplevelse, der skabte et stærkt fællesskab og sammenhold, som vi stadig lever på. Vi lærte, hvor vigtigt det er at arbejde som et team og at støtte hinanden i vores mål. 

Det var en proces, der ikke kun bidrog til vores kunstneriske udvikling, men også til elevernes personlige udvikling som mennesker. Som eleven Hugo fortalte: 

”Det er det sjoveste og bedste, vi har lavet, i alle mine år på skolen”. 

Vi kan nok ikke bruge musicalen direkte til afgangsprøverne til sommer, men sammenholdet og fællesskabet i projektet er det hele værd. Det er sikkert også noget, mange af eleverne kommer til at huske tydeligere end de faglige afgangsprøver. Så der skal lyde en opfordring fra os på Vesterbro om at springe ud i det. Selv om det kan virke uoverskueligt stort, så er det det hele værd.

Her ses eleverne bag forestillingen. De har ifølge deres lærer Anders Rokkedal Nielsen fået et meget større sammenhold på tværs af årgangen efter arbejdet med musicalen.
Her ses eleverne bag forestillingen. De har ifølge deres lærer Anders Rokkedal Nielsen fået et meget større sammenhold på tværs af årgangen efter arbejdet med musicalen.
Powered by Labrador CMS