Ministeriet beder om musisk rådgivning

De praktisk-musiske fag er inviteret til at deltage i rådgivningsgruppe for at styrke fagene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De praktisk-musiske fag skal styrkes. Det skriver Undervisningsministeriet til formændene for de faglige foreninger i et brev, hvori de inviterer foreningerne til at udpege et medlem hver til en rådgivningsgruppe under ministeriet.

Det er Undervisningsministeriets afdeling for grundskole og folkeoplysning, der står for indkaldelsen til møder i rådgivningsgruppen. Kulturministeriet udpeger desuden fire medlemmer til rådgivningsgruppen.

Årsagen til invitationen er den rapport, som den australske professor Anne Bamford har skrevet om de musiske fags trængte vilkår i den danske folkeskole. Det var Kunstrådet, der i foråret udsendte hendes rapport, og Undervisningsministeriet lovede dengang at følge den op.

Anne Bamford mener, at Danmark mest bruger de musiske fag som en pause, og hun understreger, at eleverne kan blive bedre til især dansk, men også matematik ved at få deres kunstneriske evner styrket. Faktisk fremhæver hun, at de danske elevers middelmådige score i Pisa nok skyldes det manglende udbud af kunstfag i folkeskolen især på de ældste årgange.

Men kvaliteten af undervisningen i de musiske fag er meget vigtig, siger Anne Bamford. Og i Danmark er kvaliteten meget svingende, fordi der mangler faguddannede lærere i de kunstneriske fag, og fordi lærerne mangler efteruddannelse.

Der er simpelt hen alt for lidt fokus på de praktisk-musiske fag i Danmark, understreger Anne Bamford. Og hun ser det især som et problem, at al obligatorisk undervisning i de musiske fag stopper, når børnene fylder 12 år. Det betyder, at de ikke får udviklet deres evne til kritisk sans - noget, de kunstneriske fag styrker.

Gruppen skal inspirere

»Folkeskolens praktisk-musiske fag spiller en central rolle i skolens virke«, står der i invitationen. Her nævnes fagene håndarbejde, sløjd, hjemkundskab, billedkunst og musik.

Rådgivningsgruppen skal komme med forslag og inspiration til, hvordan de musiske fag kan styrkes, fortæller undervisningskonsulent Greta Hartelius fra Undervisningsministeriet.

»Gruppen har intet kommissorium, men meningen er, at den skal komme med inspiration, ideer og forslag. Når vi taler faglighed, må vi ikke glemme den musiske dimension«, siger Greta Hartelius.

Arbejdet i rådgivningsgruppen begynder i januar og skal være færdigt i løbet af foråret.

»Til næste år skal arbejdet med justeringer af Fælles Mål i gang, og også til dét arbejde kan rådgivningsgruppen komme med inspiration«.

Greta Hartelius siger, at rådgivningsgruppen er afsættet for en yderligere diskussion, men at gruppen blot skal inspirere ministeriet.

Da Anne Bamfords rapport udkom, lovede undervisningsminister Bertel Haarder hende en opfølgningsplan på de 12 anbefalinger, som rapporten indeholder. De handler om efter- og videreuddannelse af lærerne og en sikring af, at også de ældste elever får lektioner i de musiske fag. Dengang sagde Bertel Haarder: »Når jeg taler om faglighed, mener jeg også billedkunst, musik og drama - der skal være høj faglighed i de fag såvel som i de andre fag. Ellers tipper skolen«.

hl@dlf.org og pai@dlf.org