Overraskende syn på naturfag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematik er et vigtigt fag, mener eleverne ifølge Timss-undersøgelsen, som blev offentliggjort i sidste uge. Derimod mener kun hver tredje elev, at naturfagene er vigtige i forhold til deres fremtidige job, og kun hver anden mener, at naturfagene betyder noget i forhold til at komme i gymnasiet.

Det er overraskende. Især hvis man ser på en undersøgelse fra sidste år lavet i forbindelse med et større OECD-projekt 'Danskernes syn på skolen', udgivet af Undervisningsministeriet.

Her siger danskerne, at naturfagene er vigtige. I undersøgelsen er voksne danskere blevet spurgt om, hvor vigtige de mener ti forskellige fag er. 99 procent mener, at dansk er meget vigtigt eller vigtigt. Matematik opnår samme procent, og også fremmedsprog får 99 procent på meget vigtigt eller vigtigt. Naturfagene - her præciseret som fysik, kemi og biologi - får i alt 93 procent. 45 procent af danskerne mener, naturfag er meget vigtigt, og 48 procent mener, det er vigtigt. Kun seks procent siger, at naturfag ikke er vigtigt.

I undersøgelsen bliver der også spurgt om, hvordan danskernes tillid til undervisningen er i de forskellige fag. I matematik har 82 procent megen eller nogen tillid til undervisningen, og for naturfag er tilliden på 76 procent.

I Folkeskolen kunne man i 1979 læse en undersøgelse med tal fra 1976 til 1978. Dengang blev eleverne også spurgt, og de mente, at dansk, matematik og engelsk var de vigtigste fag. I næste gruppe kom fysik og samtidsorientering. Først længere nede på listen fulgte kemi, og kun omkring halvdelen af eleverne mente dengang, at biologi var et vigtigt fag. I alt er 1.000 elever i 9. klasse blevet spurgt.hela