Lærerhøjskole under pres

Universiteter og seminarier bør overtage Danmarks Lærerhøjskoles funktioner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Ole Vig Jensen (Det Radikale Venstre) er i denne uge kaldt i samråd i Folketingets uddannelsesudvalg for at svare på en række spørgsmål om Danmarks Lærerhøjskole (DLH). Et af dem lyder: Vil ministeren overveje en total reorganisering af forskningen i alle fag på Lærerhøjskolen?

- Vi må ikke stirre os blinde på eksisterende strukturer. Jeg forestiller mig en model, hvor den fagdidaktiske forskning og efteruddannelsen af lærere foregår på universitetet, sådan som det sker i Norge. Andre kan måske lige så godt eller bedre løse de opgaver, som Danmarks Lærerhøjskole tager sig af, siger Hanne Severinsen (Venstre).

I første omgang bør fagene fysik og kemi på DLH sættes under administration på grund af den krise, de er kommet i efter fyringerne af tre videnskabelige medarbejdere, men andre fag er også i søgelyset ifølge Hanne Severinsen.

- Udtalelser fra den tidligere formand for den eksterne styregruppe for fysik og kemi, Jens Peter Jacobsen, tyder på, at andre fag befinder sig i samme situation. Derfor er der behov for en anden model. Vi må spørge, hvad får vi ud af at have Danmarks Lærerhøjskole i forhold til andre løsninger? Konsekvensen kan blive, at DLH skal nedlægges.

Ud på seminarier

Hanne Severinsens udspil går ud på at lade seminarierne overtage efteruddannelsen og at samle forskningen på universiteterne.

- Nedgangen i efterspørgslen på DLH's kurser tyder på, at kommunerne mener, at de får mere for pengene andre steder, for eksempel på seminarierne. Derfor er det bedre at hente ekspertise ud på seminarierne og at lade efteruddannelsen foregår der. Universiteterne har miljøet til at løse forskningsopgaver. Jeg forestiller mig, at der øremærkes penge til den fagdidaktiske forskning, og at forskellige universiteter kan byde på opgaven.

Det sidste er Kjeld Rahbæk Møller (Socialistisk Folkeparti) helt uenig i. Forskningen på Niels Bohr Instituttet og den fagdidaktiske forskning i fysik er to vidt forskellige ting. DLH bør bevares, selv om der er behov for indgreb over for institutionen.

- Der skal gøres noget ved DLH. Jeg forstår ikke, hvorfor skolens rektor har handlet, som han har gjort over for de tre sidste medarbejdere på fysik. Det bliver svært at genopbygge faget.

Det Konservative Folkepartis uddannelsespolitiske ordfører, Frank Dahlgaard, er uenig i kritikken. Fysik og kemi på DLH kan reetableres i løbet af et par måneder. Hvis der er problemer i andre fag, er forklaringen, at en række af Lærerhøjskolens ansatte er for dårlige. Den manglende forskning skyldes fortidens synder, og de er ved at blive rettet op.

- Der er behov for et samråd, så vi kan finde ud af, hvad der foregår på DLH. Jeg ønsker, at det faglige bliver prioriteret op, og at snakken om, hvordan man tackler lille Brian, bliver prioriteret ned. Det er ved at ske nu. Skolens rektor har handlet rigtigt ved at skaffe sig af med nogle uduelige medarbejdere.

Formanden for DLH's bestyrelse, Leif Antonsen, forstår ikke Hanne Severinsens forslag.

- Med hensyn til det kvantitetsmæssige er der sket en voldsom forøgelse af kursusudbuddet i de senere år. Indholdsmæssigt udtrykker skoledirektører, skoleledere og lærerforsamlinger stor tilfredshed med DLH over for mig. Det vil være vanvittigt at ødelægge ekspertisen på DLH ved at lade seminarier og universiteter overtage forskning og efteruddannelse. Det er taget til efterretning, at forskningen i faglige emner skal styrkes, og det skal blandt andet ske ved at styrke samarbejdet med universiteterne, fordi nogle af de faglige miljøer på DLH er små.

Det har ikke været muligt at træffe undervisningsminister Ole Vig Jensen, men direktøren for ministeriets universitetsafdeling, Torben Kornbech Rasmussen, venter, at ministeren vil holde fast i de planer, der allerede er lagt.

Han afventer desuden den handlingsplan, som Lærerhøjskolens ledelse er ved at udarbejde.

- DLH er havnet i en uheldig situation, og det er muligt, at en del af forklaringen er, at der er blevet satset for meget på de pædagogiske fag. Løsningen kan blive et tættere samarbejde mellem DLH og på den ene side Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet og Roskilde UniversitetsCenter og på den anden side seminarierne, siger Torben Kornbech Rasmussen.

Jan Kaare er freelancejournalist.