Tag ansvar for Arbejdsmiljøet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Folkeskolen er som en af den højt udviklede velfærdsnations hjørnestene et vigtigt område. Derfor er den ofte i mediernes søgelys og interessant for politikere på alle niveauer. Desværre viser ejerne af folkeskolen, kommunerne og staten, ikke vilje til forsvar i den offentlige debat. Kun de ansatte søger gennem Danmarks Lærerforening at nuancere den kritik, der fremsættes. Denne holdning hos arbejdsgiverne medfører, at der på de enkelte skoler fremmes et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

De ansatte, lærere og børnehaveklasseledere, præsenteres for store krav, der skal honoreres uden tilstrækkelige resurser. Her tænkes på tid til undervisning og anden opgaveløsning, penge til tidssvarende materialer og arbejdsfaciliteter.

De ansatte må arbejde med modsatrettede krav, blandt andet rummelighed og øget faglighed. Fra regeringens side kommer der hyppige ændringer, der griber ind i det daglige arbejde, og når kommunen også ønsker at sætte sit præg på skolen, så sker dette ligeledes i form af krav. De mange krav fremsættes og stilles ud over hele skoleåret, på trods af at arbejdstidsaftaler og pædagogiske målsætninger gælder for et år ad gangen.

Læreres og børnehaveklasselederes egne høje forventninger om at yde en optimal undervisning gør, at en del brænder ud og frustreres. Selv på gode og velfungerende skoler belastes de ansatte.

Danmarks Lærerforening ønsker, at arbejdsgiverne kerer sig om de ansatte, så engagement ikke forvandles til udbrændthed, ved at:

. nye krav følges op af resurser, eller at det tydeligt formuleres, hvilke opgaver der fremover ikke skal udføres

. overveje, om der skal stilles nye krav, hver gang noget dukker op i medierne

. formulere sig konstruktivt i medierne. Her kunne der argumenteres med de tildelte resursers begrænsning, forældrenes ansvar og ved at tilbagevise enkelte politikeres og andre enkeltpersoners udokumenterede påstande

. optræde med værdighed som ejere og arbejdsgiveransvarlige. Dette bør ske ved at forsvare ejendom og ansatte.

Skolernes sikkerhedsorganisation gør et stort arbejde for at sikre arbejdsmiljøet, Danmarks Lærerforening bruger mange resurser på at hjælpe medlemmer, der er brudt sammen.

Arbejdsgiverne bør udvise en tilsvarende ansvarlighed.

En velfungerende folkeskole kræver et sundt arbejdsmiljø«.