Læreruddannelse på universitetsniveau

En opdeling af læreruddannelsen svækker fagligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De delegerede fra Lærerstuderendes Landskreds gik imod en opdeling af læreruddannelsen. Et resolutionsforslag fik kraftig opbakning, blandt andre af Lillian Andersen, Silkeborg-Them Lærerforening.

»Det er vigtigt, vi melder klart ud, at vi vil have en læreruddannelse for hele skoleforløbet. Jeg frygter, at vi får småbørnslærerinder til de små klasser, seminarielærere, der underviser mellemtrinet, og universitetsuddannede, der underviser 9. og 10. klasse«, sagde hun. Lærernes uddannelse og linjefagene skal fortsat være målrettet hele skoleforløbet fra 1. til 10. klasse, fordi en deling vil svække fagligheden, og fordi fagdidaktikken og linjefagenes samspil med praktikken skal styrkes.

Efter et forslag fra Sabrina Bentz fra Lærerstuderendes Landskreds blev det i resolutionen slået fast, at folkeskolen ikke skal ændres gennem en reform af læreruddannelsen.

Kongressen slår fast, at de øgede krav til uddannelsen ikke kan rummes inden for en fireårig uddannelse, og mener, at seminarieuddannelsen skal være på universitetsniveau.

»DLF kræver veluddannede lærere, der er parate til at løfte udfordringerne i folkeskolen«, sagde Anders Bondo Christensen og præciserede, at det er meget bevidst, at der i resolutionen tales om, at det er seminariernes professionsrettede læreruddannelse, der skal være på universitetsniveau.

»Vi vil gerne have en læreruddannelse på universitetsniveau. Men det skal ske gennem en opkvalificering af CVU'erne, ikke ved at flytte uddannelsen over på de traditionelle universiteter«, understregede formanden.

Læreruddannelsen

»Danmarks Lærerforening kræver veluddannede lærere, der er klar til at løfte udfordringerne i folkeskolen. Lærerne skal have et fagligt overskud og et stærkt pædagogisk og fagdidaktisk grundlag. Læreruddannelsen er en forudsætning for gode lærere.

Folkeskolen skal ikke ændres gennem en reform af læreruddannelsen. Læreruddannelsen og linjefagene skal fortsat være målrettet hele skoleforløbet fra 1.-10. klasse. En deling af læreruddannelsen og en deling af linjefagene vil svække fagligheden i læreruddannelsen.

Fagdidaktikken og linjefagenes samspil med faget praktik i læreruddannelsen skal styrkes.

De øgede krav til uddannelsen kan ikke opfyldes inden for de nuværende tidsmæssige rammer. Seminariernes professionsrettede læreruddannelse skal være på universitetsniveau, og optagelseskravene skal skærpes«.