Debat

Modangreb

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fa'en til måde at begynde et nyt skoleår.

I anledning af sommerens oftest usaglige agurketidsdebat om vores fælles arbejdsplads følgende forslag: Kunne DLF ikke ofre det nødvendige antal kroner til at hyre et eller andet konsulentfirma til at rådgive os med henblik på at imødegå den tilsyneladende enorme og oftest urimelige kritiske indstilling til os og vores arbejdsplads? Jeg synes ikke, vi skal gøre som vi plejer: dukke hovedet, trække undskyldende på skuldrene eller stikke hovedet i busken. Lad os dog gå til frontalt modangreb med fuld fart og uden paraderne oppe. Det kan ikke være meningen, at vi igen-igen skal finde os i snart sagt hvad som helst fra alle mulige og især umulige personer, der kun er ude på at miskreditere os. I det private erhvervsliv ville man for længst have hyret konsulentbistand for at rette op på image, rette misforståelser med mere, når man har publicityproblemer. Lad os få gang i en offensiv strategi inden nedslidningen bliver total. Vores officielle talsmænd magter åbenbart ikke at slå igennem så det forstås i bred offentlighed. Vores minister er heller ikke for god i denne sammenhæng. (Han kunne passende sendes på de så brugte lederkurser for at lære, hvordan man får det optimale ud af sit personale).

Kort sagt: hjælp!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hans Houmøller

Rødovre

Svar:

Jeg kan kun være enig med dig i, at debatten om folkeskolen ofte er præget af usaglig kritik. Folkeskolen er godt mediestof, fordi alle har en holdning til den og fordi en stor del af befolkningen har direkte kontakt med den som enten forælder, elev, lærer eller politiker. Og det er da også kun godt, at der er interesse for, hvordan vi kan få en bedre skole. Men debatten bærer tydeligt præg af, at konfliktstof i mediernes verden vægtes højere end de positive sider. En voldsom kritik af skolen fra en tilfældig forsker eller politiker er derfor en langt 'bedre' historie end en præsentation af det professionelle arbejde, som lærerne leverer dag efter dag.

Vi arbejder selvfølgelig løbende for at dreje debatten over i en mere rimelig og saglig retning. Og vi samarbejder også med mellemrum med professionelle konsulentbureauer. De kan være en hjælp, men de skaber ikke mirakler.

I øjeblikket er mediernes kritik af skolen i øvrigt ved at flytte fra lærerne og over mod politikernes manglende opbakning til skolen. Derudover giver foreningens medlemsundersøgelse et samlet billede af lærernes holdninger til skolen og lærerarbejdet. Medlemsundersøgelsen vil derfor også kunne være med til at nuancere og kvalificere den kommende debat om skolen.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF

Anne Marie Meldgaard, vil en hovedløs nedsabling af alt og alle.