Anmeldelse

Forældreguide om læringsstile

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor er der en voldsomt stigende interesse for skole-hjem-samarbejde? Det kunne være, fordi der er en stigende forståelse for, at børnenes hjem og forældrenes opbakning har stor betydning for deres læring og dannelse: Der er også stadig større interesse blandt forældre for at være aktive deltagere i skolens arbejde.

Denne interesse afspejler sig også på bogmarkedet, hvor der nu kommer mange bøger om forældresamarbejde, nogle af dem også direkte henvendt til forældre.

Denne bog gennemgår enkelt og anskueligt teorier om læringsstile. Den opfordrer forældre til at iagttage deres eget barns læringsstil ud fra de kendte kategorier. Forældrene kan ved at arbejde med bogen til sidst beskrive deres eget barns læringsprofil. Til sidst opfordres forældre til at diskutere, hvad de er nået frem til, med skolen.

Børn lærer forskelligt, og lærerne skal tage højde for det i form af undervisningsdifferentiering og et varieret læringsmiljø. Forældrene kan også diskutere læringsstile på forældremøder og eventuelt inddrage inspiration fra disse teorier i forældresamtaler.

Men det kan skabe mange misforståelser og konflikter, hvis forældrene som i dette materiale opfordres til at teste sig frem til deres barns læringsstil. Kategorierne er diffuse, og mulighederne for fejlslutninger og halve sandheder er mange, når forældrene for eksempel ved afkrydsning opfordres til at afgøre, om deres barn er analytiker, holist eller fleksibel.

Teorier om læringsstile er kun en del af sandheden. Det fagdidaktiske perspektiv mangler blandt andet i materialet.