Pladderhumanisme

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Det er skolelederens opgave som ansættende myndighed i sidste ende at sige farvel og tak, hvis en lærer har problemer med at skabe arbejdsro i sine klasser. Det nytter ikke at feje de problemer ind under gulvtæppet. Hvis en lærer har disciplinære problemer, er det teamets og ledelsens opgave at hjælpe deres kollega. Det nytter ikke, at vi fastholder tabuet ved at lukke øjnene og sige, at alle lærere er gode lærere. Vi må i stedet tage hånd om dem, der har problemer. Der er lærere, der accepterer, at børnene kommer for sent, er uforberedte, sidder med benene oppe på bordet med overtøj og kasket på, mens de indtager deres madpakker og taler om irrelevante ting i undervisningen. Det er kun i Skandinavien, vi accepterer den type dårlig adfærd, og det er udtryk for pladderhumanisme at tillade det'.

Sådan skriver Niels Egelund, professor i specialpædagogik ved Danmarks Lærerhøjskole, i en artikel i 'Skolebørn' nummer 5.