Debat

Topstyret udviklingsprojekt (II)

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Astrid Schjødt Pedersens svar (Folkeskolen nummer 15) på min kritik af, at der ikke er almindelige medlemmer i følgegruppen vedrørende foreningens udviklingsprojekt, er desværre sørgelig læsning. En blanding af udenomssnak og banaliteter. Astrid benægter ikke, at hun har argumenteret imod, at der skal være almindelige lærere i følgegruppen, hvis opgave det er at være 'rådgivende, reflekterende og nuancerende i forhold til de øvrige interessenter i projektet og i forhold til den eksterne bistand'. Men hun anfører, at medlemmerne skal inddrages 'i en grad, der rækker langt ud over det, en repræsentation i følgegruppen kan tilgodese'. Ja, selvfølgelig, man vil naturligvis inddrage medlemmerne, men det står vel ikke i modsætning til, at disse almindelige lærere samtidig kunne være repræsenteret i følgegruppen, så de også her kunne bidrage med nuancerede refleksioner? Tænk, at Astrid ikke er bare en lille smule nysgerrig efter at få at vide, hvad almindelige medlemmer i følgegruppen kunne have af konstruktive bidrag til, 'hvordan vi sikrer dialogen med medlemmerne i bred forstand', således som Astrid selv formulerer det? Medlemmerne er vel de nærmeste til det!

Astrid Schjødt Pedersen mener også, at det er svært at definere, hvad almindelige medlemmer er. Her er mit bud: En lærer, der udelukkende passer sin undervisning uden at have tillidsposter på skolen eller i DLF. Sværere er det vel ikke? Astrid nævner, at ordet gidsler ikke skulle tages så bogstaveligt, men 'at det kunne legitimere, at vi så har hørt medlemmerne'. Jamen, du undervurderer da vores opfattelsesevne. Tror du ikke, vi godt kan skelne mellem opgaven som sparringspartner i følgegruppen og så at høre lærerne bredt i form af interview med videre? Ærlig talt, så lyser det ud af Astrids svar, at hun vist godt nu bagefter kan se, at hun har begået en fejl. Hvem gør ikke det indimellem? Det ville derfor have klædt Astrid ærligt at indrømme sin fejl i stedet for disse bortforklaringer. Men forhåbentlig kan udviklingsprojektet, trods en lidt skæv start, føre noget spændende med sig. Jeg er for eksempel ganske tryg ved, at Peter Hess-Nielsen sidder med ved bordet.

Jørgen Alfastsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ballerup

Powered by Labrador CMS