Debat

Den kloge mekaniker

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kender en dreng på 16 år, der er dygtig til tal og sprog. Men han er træt af bøger og af at sidde stille, for hans hænder fungerer nemlig også godt. Nu er han nået så langt, at valg af job og dermed fremtid står på skemaet.

'Du må vælge, lige hvad du vil. Vi støtter dig, bare du foretager et valg og ikke tager plads på sofaen', lyder det fra hans forældre, der selv har styr på bøger, grammatik og edb-teknik.

Nu er han jo havnet i et folkeskolesystem, hvor der er vejledning i erhvervsvalg. Eller måske er det i virkeligheden vildledning, for hans lærer kan simpelthen ikke forstå, at han kun vil være mekaniker.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Han skal da læse videre og bruge sine evner bogligt', lyder rådet fra læreren, der helt har glemt at lytte til den 16-årige. Det er spild af hans evner, og han kan nå meget langt, siger læreren.

Så er det, jeg spørger: Hvem har sagt, at mekanikere og andre håndværkere skal være dumme? Er det ikke netop at nå langt, hvis han havner lige der, hvor han helst vil være?

Det er en total underkendelse af håndværksfag som erhverv. Hvis alles drømme er boglige, og alle derfor ønsker at læse videre, er det ude med vores lille Danmark. Jeg kan lige se alle de kloge hoveder bag computerne. Hvad skal de stille op, når bilen går i stykker, eller når toilettet er stoppet, eller når der ikke er mere kød i fryseren, eller når vinduet i det gamle hus skal skiftes ud? Vi skal prise os lykkelige for vores forskelligheder - nogle er til bøger, forelæsninger og lange sætninger, mens andre er til frisk luft og praktisk arbejde. Hvem er de kloge i den sammenhæng? Det skal jeg ikke afgøre, og det skal den 16-åriges lærer heller ikke. Vi skal alle blive bedre til at se på den enkelte person og lære at forstå, hvad der er godt for ham eller hende. Og så skal vi acceptere og respektere det.

Dorthe Lerche

kommende forælder

i folkeskolen, Hinnerup