Seminarierne kan lægge niveauet

Seminarierne skal forhandle med de lokale lærerkredse om praktiklærerarbejdet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de 18 lærerseminariers studieordninger er der ikke sparet på ambitionerne, heller ikke når det gælder kvaliteten af de studerendes praktik i folkeskolen. Nu skal seminarierne så i gang med at forhandle med de lokale lærerkredse og kommuner om, hvordan man kan gennemføre de flotte ord i praksis. I henhold til den nye praktiklæreraftale er det lagt ud til lokal forhandling, hvilke arbejdsopgaver det enkelte seminarium vil købe - og hvad prisen skal være.

'Det bliver de lokale forhandlinger, der skal vise, om aftalen duer til noget', siger formanden for Praktiklærerforeningen Torben Bo Roswall og lægger ikke skjul på, at han og foreningen helst havde set en central aftale.

'Det handler ikke om mistillid til de lokale kredse - slet ikke - men om at sikre en vis ensartethed. Det kan i forvejen være svært at se, det er den samme læreruddannelse, vi arbejder med rundt om i landet', tilføjer han.

Med hans ord sætter aftalen en stribe pakker frem, som det enkelte seminarium kan vælge at købe. Det gælder omfanget af praktiktimer, vejledningstimer, praktikundervisningstimer, vejledning før og efter, iagttagelse af praksis, afsluttende bedømmelse med skriftlig udtalelse, praktiklærernes samarbejde med seminariet og flere andre elementer.

Studieordning er nøglen

'Det er klart, at det bliver i studieordningen, at forhandlingsparterne må finde nøglen til en lokal aftale', siger Torben Roswall, men erkender samtidig, at praktiktimetallet er blevet skåret ned de senere år.

Han er til gengæld vældig godt tilfreds med den aftale, der er indgået om, hvilke opgaver praktiklærerne kan udføre i den periode af uddannelsen, hvor de studerende skal stå alene med eleverne. Aftalen betyder, at praktiklæreren i den tid kan gennemføre selvstudium i forhold til sine opgaver som praktiklærer, udvikle evalueringsformer, gå i studiegrupper med andre praktiklærere, arbejde sammen med seminariet om udvikling af praktikken - altså kun arbejdsopgaver i relation til praktikken.

'Jeg synes, det er godt, at man ikke kan blive sendt på kursus langt væk - det tror jeg også, at mange forældre vil være trygge ved. Og jeg mener, at der sagtens kan skabes en kultur på praktikskolerne for studiekredse om praktiklærerarbejdet i de perioder', siger Torben Roswall.

Den nye aftale mellem Lærernes Centralorganisation og de kommunale arbejdsgivere rummer en tilbagefaldsbestemmelse, som træder i kraft, hvis de lokale parter ikke kan blive enige. Den minder om den nuværende aftale og rummer blandt andet et vederlag per praktiklektion på knap 27 kroner per studerende og et vederlag svarende til en arbejdstime per lærerstuderende for afsluttende praktikbedømmelse med skriftlig udtalelse.

Aftalen træder i kraft til august.