OECD på tynd is

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

OECD gik ud, hvor isen ikke kunne bære, da man for nogle år siden satte sig for, at man ville finde ud af, hvor kloge og dygtige de niårige børn er verden over.

Det mener den skotske uddannelsesforsker John MacBeath, der tidligere har arbejdet som konsulent for OECD i fem år. Det endte med en simpel læsetest, den famøse internationale læseundersøgelse, som oven i købet er behæftet med mange tekniske svagheder og fejlkilder.

- Når man vil undersøge, hvad et barn på en bestemt alder kan verden over, så finder man snart ud af at indsnævre emnerne mere og mere. Man kan ikke spørge børnene om deres moralske udvikling, deres musiske evner og så videre. Til sidst kommer man så ned til størrelser, som kan måles - og så laver man alle mulige generaliseringer ud fra dem.

- Det er uhensigsmæssigt, siger John MacBeath. Derfor stod han af for at koncentrere sig om selvevaluering. Han har - for selv samme OECD - tidligere undersøgt, hvad arbejdsgiverne ønsker sig af unge mennesker. De ønsker kreative, selvstændige, samarbejdsvillige og lærenemme medarbejdere - med andre ord netop de evner, som skolerne i mange vestlige lande, herunder Danmark, forsøger at udstyre eleverne med.

Men debatten om disse kvalifikationer drukner uheldigvis i diskussionen om læsning, skrivning og regning, siger John MacBeath.