Unge lærere ønsker ledelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens ældre lærere selv vil bestemme, forventer deres unge kolleger, at lederen optræder som en sparringspartner.

Det fremgår af bogen 'Bag den åbne dør', som rektor Marianne Abrahamsen fra Marselisborg Gymnasium i Århus skrev for et år siden efter at have undersøgt gymnasierektorernes arbejds- og ledelsesforhold.

Marianne Abrahamsen spurgte rektorerne, hvorvidt de var enige i, at 'yngre lærere ønsker mere af ledelsen end de ældre'. På en skala mellem 1 og 10, hvor 10 er udtryk for, at man er mest enig, ligger gennemsnittet af rektorernes svar på 7,1. De fleste er altså enige i synspunktet.

En af dem siger i bogen:

'Jeg oplever en stor forskel mellem de unge, der kommer, og de gamle. De unge forventer, at jeg siger, at det er den vej, skuden sejler. De er frustrerede, hvis jeg ikke gør det. De gamle lærere vil diskutere'.

Marianne Abrahamsen peger på, at lærere under 35 år ikke har ungdomsoprøret med i bagagen. Derfor har de gennemgået deres universitetsuddannelse i en anden ånd end de 50-årige. De unge har haft et mere stramt og mindre selvstændigt studieforløb. Derfor er det et spørgsmål, om deres forventninger til ledelse ikke er nogle andre, skriver hun.

En af de interviewede rektorer er ikke i tvivl.

'Jeg mener at kunne registrere, at de unge lærere ikke har noget imod at få direktiver. Det er en anden forventning. Det er ikke alderen. Det er generationen'.

En anden udtrykker det på den her måde:

'Jeg vil sige, at der er en gigantisk forskel mellem de unge lærere, det vil sige dem, der er under 35 år, og dem, der er over 45 år. Hos dem, der er under 35 år, møder man ikke den der kontrære holdning'.stan

'Bag den åbne dør' er udgivet af Danmarks Pædagogiske Institut.