Anmeldelse

Dansk, Engelsk, Tysk, Tværfagligt

Byens bankende hjerter

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Helle Hansen, Jette B. Nielsen med flere

Elevbog: 60 sider, 143,75 kroner

Lærervejledning: 59 sider, 373,75 kroner

Mols

'Byens bankende hjerter' banker for alt for meget påén gang. Materialet lægger op til, at eleverne bygger en kulisseby i klassen og arbejder med et udvalg af tekster på dansk, engelsk og tysk fra hele det forrige årtusinde og med musik og billedkunst. Eleverne skal bevæge sig frit mellem de tre sprog og fremstille egne tekster, drama, video, tegneserie med mere i forbindelse med de læste tekster. Det hele skal ende med en udstilling i kulissebyen og et rollespil i form af en bryllupsfest. 'Det hele går op i en højere enhed', står der i lærervejledningen, men netop enheden er svær at se. Det bliver ikke tydeligt, hvordan det giver mening at bringe disse tekster, der spænder meget vidt, sammen under emnet byens bankende hjerter, eller hvad der er målet med, at arbejdet skal finde sted i en kulisseby, og slet ikke hvorfor det skal ende med et rollespil om et bryllup. Det faglige kan risikere at forsvinde i det praktiske arrangement, hvis der ikke skabes en noget tydeligere forbindelse.

Teksterne er hver især gode nok, og der er også nogle af opgaverne, der er gode, specielt hvor der er lagt op til, at eleverne skal skabe meddigtende tekster, som kunne forekomme i tekstens univers. I andre tilfælde kan det være svært at se ideen i en opgave, for eksempel når eleverne til sangen 'Langt oppe bag Norges kyster' foruden at synge sangen blandt andet skal opføre den som stangdukkespil med kulissebyen som baggrund. Der er meget lidt by i den sang, og der er ikke lagt op til, hvordan man tilbagelægger afstanden fra Norges kyster til byen. Materialet lægger op til, at eleverne eventuelt kan arbejde i grupper/par med hver deres tekster, og at opgaverne skal være selvinstruerende, støttet af instruktionsark. Nogle opgaver er imidlertid ret omfattende, og instruktionsarkene skal nå vidt omkring og er derfor ret overfladiske. Det kan give problemer.

Ved alle opgaver er det et problem, at der ikke er lagt op til, hvordan der skabes en tydelig forbindelse til emnet, de andre tekster, byen og brylluppet.

Bodil Nielsen