Inspiration - Bæredygtighed
Gennem Erasmus+ programmet fik eleverne mulighed for at udfordre deres kreativitet og bæredygtige mindset.
Privatfoto
Der er ingen planet b: Sådan arbejdede vi med bæredygtighed og fire R’er
Hvis vaner skal ændres, kræver det en vedvarende indsats. Det erfarede lærere og elever i Vedersø, Grækenland, Portugal og Tyrkiet.
Min skole, The International i
Vedersø, har netop afsluttet et toårigt projekt under Erasmus+ programmet, hvor
skoler kan søge midler til skolesamarbejde og elevudveksling. Her samarbejdede vi med skoler fra både Grækenland, Portugal og Tyrkiet.
Projektet handlede om
bæredygtighed og har overskriften ”There is no PLANet B – Rethink”. Projektet er
delt op i fire perioder med hver sin Work Packet, der var centreret omkring de fire
R’er: Refuse (undgå affald), Reduce (formindsk spild), Reuse (genbrug materialer) og Recycle (sorter affald).
De fire perioder
bestod af: elevaktiviteter på skolerne omkring de 4 R’er, et udenlands partner-skolebesøg,
hvor værtsskolen havde lavet et ugeprogram for de fire skolers elever og lærere.
Ugeprogrammet indeholdt derudover workshops, besøg til lokale bæredygtige
tiltag, elev homestay og en kulturel aften.
T-shirt eller strandtaske?
Projektet handler om at forbedre de bæredygtige vaner i skolen
og hjemmet. Gennem ”learning by doing” skulle eleverne løse praktiske opgaver på
workshops i lokalområdet. I hver periode mellem skolebesøgene skulle arbejdet have
et R-fokus, som den enkelte skole skulle forberede og senere præsentere på
udvekslingsbesøgene.
Projektet oprettede et ambassadørkorps for bæredygtighed,
der bestod af elever på hver skole, som skulle formidle projektresultaterne til
de andre elever og hjælpe med bæredygtige tiltag på skolen.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
De fire lokale aktiviteter
- Refuse
Smid ikke ting væk, men giv det til velgørenhed. Hver skole havde en ”Donation
Day”, hvor der var fokus på velgørenhedens betydning for modtagerne, og at man
derfor ikke skal smide sit brugte tøj ud, men donere det.
- Reduce
En uges udfordring i hvordan skolerne kunne formindske unødigt forbrug. Gennem
praktiske øvelser undersøgte eleverne, hvordan de på skolerne kunne reducere
brugen af engangsmaterialer og mindske madspild i skolernes kantiner. Her
opdagede eleverne, at en kantineordning med buffet giver mindre madspild end en
kantine, hvor maden er portionsanrettet.
- Reuse
’New life activity’ var en workshop, hvor eleverne skulle omforme brugte
materialer til nye ting. Med kunst og mode skulle eleverne forvandle en gammel
T-shirt til en brugbar strandtaske. Eleverne havde også mulighed for at besøge et
lokalt værksted, hvor de kunne lave ødelagte møbler om til nye.
- Recycle
Det sidste lokale aktivitet var en uges udfordring i, hvordan eleverne kan
sortere affald både hjemme og på skolen.
Nyt bæredygtighedsmindset
Under forløbet fandt vi ud af, at det handler om at opbygge
et helt nyt ’mindset’ for elevernes daglige handlinger.
Vi kan undersøge bæredygtighed og finde bæredygtige
løsninger, men at tænke bæredygtigt og handle miljøvenligt er en vedvarende proces
på skoler og i hjemmene. Vi er ikke vant til at fravælge engangsmaterialer og
tænke i madspild, så alt ryger let i samme skraldespand. Det er vaner, der skal
ændres, men nye vaner tager tid. Derfor skal vi gøre en vedvarende indsats,
hvis gamle vaner skal ændres til et nye.
Jeg synes, det var et stort arbejde at være koordinator på
projektet, men når jeg ser på, hvad eleverne og skolerne har fået ud af
samarbejdet, synes jeg, det er indsatsen værd. Under samarbejdet har vi nemlig lært, tænkt,
erfaret, deltaget og arbejdet på at skabe et mere bæredygtigt mindset.