Ny Pisa-undersøgelse viser faglig fremgang for de tosprogede elever i København.

Københavnske tosprogede i Pisa-fremgang

De tosprogede elever i københavnske folkeskoler er blevet bedre til matematik og naturfag. Det viser en ny Pisa-undersøgelse, som er blevet lavet særligt for de københavnske folkeskoler. I forhold til 2007 er der en markant fremgang at spore.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børne- og ungdomsborgmesteren i København, Anne Vang, ser det som et resultat af en massiv indsats for at løfte fagligheden blandt tosprogede folkeskoleelever.

"De seneste år har vi haft et stort fokus på, hvordan vi løfter de tosprogede elevers resultater. Derfor er det meget glædeligt, at indsatsen nu viser sig at bære frugt. Uanset hvor eleverne kommer fra, skal alle københavnske børn klare sig godt i skolen, siger Anne Vang i en pressemeddelelse.

Den nye københavnske kørsel af Pisa-undersøgelsen fra 2010 viser, at præstationsgabet mellem tosprogede og danske elever er blevet markant mindre i matematik og naturfag. For matematik er gabet blevet 18 Pisa-point mindre, mens det for naturfag er blevet 17 Pisa-point mindre. Samtidig bevarer de tosprogede deres læsekompetencer.

Med de resultater går de københavnske folkeskoler mod tendensen fra den nationale Pisa-undersøgelse, som blev offentliggjort i december sidste år.

Resultaterne følger også den stigning, der blev registret i de tosprogede elevers karakterer ved afgangseksamen sidste år. Her steg de tosprogede elevers karakterer med 0,8 karakterpoint.

Ikke en sovepude

Børne- og ungdomsborgmesteren understreger, at de gode resultater ikke må blive en sovepude.

"Vi skal fortsætte vores indsats. Et bredt politisk flertal i København bakker op om samlet integrationsindsats, der blandt andet skal sikre en bedre fordeling af tosprogede elever på folkeskolerne samt sætte tidligere og mere målrettet ind med sprogstimulering. Det er vigtigt for børns læring, at de kan tale og forstå dansk", siger Anne Vang.

Det er tredje gang, at Københavns Kommune får lavet en særlig Pisa København-undersøgelse. De forrige var i 2004 og 2007.

I 2010 er 9. klasseelever blevet testet i 55 folkeskoler og 28 frie skoler i matematik, naturfag og læsning. På de i alt 83 skoler, som er med i Pisa København 2010, har 3.196 elever, fordelt på 162 klasser, deltaget.

Hele Pisa København-undersøgelsen 2010 kan downloades via www.kk.dk fra kl. 9.00.