Nationale test
28   10

Tv i aften: Elevernes oplevelse af de nationale test til debat

Lille Mugge, der får kuldegysninger ved tanken om sin første nationale test, er hovedperson i en ny børnebog af duoen Wulffmorgenthaler. Men har de yngste elever det virkelig så dårligt med testene? Det krydser Anders Morgenthaler og konsulent Jakob Wandall klinger om i Deadline i DR i aften.

NordicMetrics og Jakob Wandall offentliggjorde sidste år en survey-undersøgelse, som viste den modsatte tendens - nemlig at jo yngre eleverne er, jo mere positive er de over for de nationale test.

Artiklen fortsætter under banneret

Og det er på de skoler, der har de mest udfordrede elever, at elevholdningen til testene er mest positiv.

Når Jakob Wandall skal i studiet sammen med komiker, tegner, forfatter, filminstruktør og friskoleinitiativtager Anders Morgenthaler, har han endnu en undersøgelse med sig.

Mette Dalgaard Nielsen og Christine Nørrelund har i deres bachelorprojekt på Uddannelsesvidenskab på DPU haft adgang til en ny undersøgelse af 311 elevers oplevelse af de nationale test, som viser samme tendens.

På baggrund af den kvantitative del af deres undersøgelse konkluderer de først og fremmest, at man ikke kan skære elevers oplevelser af testene over én kam.

For eksempel var der en femtedel af de elever, som tilkendegav, at de forbandt testene med 'ubehag', samtidig tilkendegav, at de fandt testene 'sjove'.

Oplevelsen af 'ubehag' spillede ikke en stor rolle i de svar, de har indsamlet - men de kan se tendenser til, at oplevelsen af ubehag er størst blandt de mindst robuste elever.

"Et gennemgående træk er, at eleverne sammenkæder deres præstationer i de nationale test med deres selvforståelser, og at de ikke synes at sætte spørgsmålstegn ved testenes sandhedsværdi", skriver de to i deres bachelorprojekt.

Eleverne synes i vid udstrækning at betragte de nationale test som et vilkår, så de reflekterer ikke meget over dem, lyder konklusionen. Men de to studerendes undersøgelse viser, at vigtigheden af at klare sig godt i testen stiger med elevernes faglige niveau - svarende til de fagligt stærkeste elevers beretninger om høje forventninger og præstationskrav.

"Når jeg begynder testen, så er det sådan, oh shit, hvad nu hvis at jeg ikke klarer mig godt? Hvordan kommer andre folk til at reagere? Hvordan kommer jeg selv til at have det med det?", siger en elev i undersøgelsen.

Se debatten om nationale test i Deadline på DR2 kl. 22.30 i aften


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ