Elevernes følelse af, at det er vigtigt at klare de nationale test, stiger med elevernes faglige niveau, viser en mindre undersøgelse i et nyt bachelorprojekt i uddannelsesvidenskab.

Tv i aften: Elevernes oplevelse af de nationale test til debat

Lille Mugge, der får kuldegysninger ved tanken om sin første nationale test, er hovedperson i en ny børnebog af duoen Wulffmorgenthaler. Men har de yngste elever det virkelig så dårligt med testene? Det krydser Anders Morgenthaler og konsulent Jakob Wandall klinger om i Deadline i DR i aften.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

NordicMetrics og Jakob Wandall offentliggjorde sidste år en survey-undersøgelse, som viste den modsatte tendens - nemlig at jo yngre eleverne er, jo mere positive er de over for de nationale test.

Og det er på de skoler, der har de mest udfordrede elever, at elevholdningen til testene er mest positiv.

Jakob Wandall: Elever på fagligt svagere skoler er mindre kede af nationale test 

Når Jakob Wandall skal i studiet sammen med komiker, tegner, forfatter, filminstruktør og friskoleinitiativtager Anders Morgenthaler, har han endnu en undersøgelse med sig.

Mette Dalgaard Nielsen og Christine Nørrelund har i deres bachelorprojekt på Uddannelsesvidenskab på DPU haft adgang til en ny undersøgelse af 311 elevers oplevelse af de nationale test, som viser samme tendens.

På baggrund af den kvantitative del af deres undersøgelse konkluderer de først og fremmest, at man ikke kan skære elevers oplevelser af testene over én kam.

For eksempel var der en femtedel af de elever, som tilkendegav, at de forbandt testene med 'ubehag', samtidig tilkendegav, at de fandt testene 'sjove'.

Oplevelsen af 'ubehag' spillede ikke en stor rolle i de svar, de har indsamlet - men de kan se tendenser til, at oplevelsen af ubehag er størst blandt de mindst robuste elever.

Wulffmorgenthaler: Alle børn kan ikke måles på samme skala

"Et gennemgående træk er, at eleverne sammenkæder deres præstationer i de nationale test med deres selvforståelser, og at de ikke synes at sætte spørgsmålstegn ved testenes sandhedsværdi", skriver de to i deres bachelorprojekt.

Eleverne synes i vid udstrækning at betragte de nationale test som et vilkår, så de reflekterer ikke meget over dem, lyder konklusionen. Men de to studerendes undersøgelse viser, at vigtigheden af at klare sig godt i testen stiger med elevernes faglige niveau - svarende til de fagligt stærkeste elevers beretninger om høje forventninger og præstationskrav.

"Når jeg begynder testen, så er det sådan, oh shit, hvad nu hvis at jeg ikke klarer mig godt? Hvordan kommer andre folk til at reagere? Hvordan kommer jeg selv til at have det med det?", siger en elev i undersøgelsen.

Se debatten om nationale test i Deadline på DR2 kl. 22.30 i aften

Læs mere

Christine Nørrelund og Mette Dalgaard Nielsen:"Elevers oplevelser af de nationale test" (pdf)