Kasper Salling Andersen

Ellebækskolen i Næstved, underviser i idræt, matematik, samfundsfag (mellemtrin og udskoling). Undervist i et år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan viser det sig, når dine elever keder sig?

»Nogle sidder bare og kigger, så lægger man ikke så meget mærke til det. Andre sidder uroligt, så lægger man mærke til det. Nogle kigger ind i en skærm, og så tror man, at de laver noget, og så lægger man faktisk slet ikke mærke til det. Der er mange måder at kede sig på«.

Hvad gør du ved det?

»Jeg prøver at fastholde interessen og veksle i måden at undervise på og ikke snakke for meget, hvilket jeg kan være slem til. De skal involveres, og indimellem skal de op at stå, så hjerteslaget kommer lidt højere op. Der er mange forskellige greb og værktøjer, man kan anvende. Det er bare ikke altid, man får gjort det«.

Hvordan påvirker det dig, at eleverne keder sig?

»Det påvirker mig ikke i undervisningen, men sætter nogle tanker i gang i forberedelsen. Det påvirker mit professionelle virke, med hensyn til hvordan jeg skal formidle stoffet til dem. Jeg tror, at det er umuligt at fange dem alle på én gang. Men langt hen ad vejen handler det om at få vakt deres nysgerrighed, så de kan se formålet med undervisningen og kan tage ejerskab«.