Skole med høj social kapital

Kommunikation, ledelse og respekt for hinandens forskelligheder skaber trivsel på Katrinedals Skole i Vanløse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Social kapital er ikke et emne, lærerne taler om over frokosten på Katrinedals Skole i Vanløse. I hvert fald ikke bevidst. Heller ikke noget, der diskuteres på lærermøderne. Men skolens sociale kapital er meget høj, viser den trivselsundersøgelse, som Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune foretager hvert andet år.

»Det handler om skolens grundstemning. Den præger alt. Og det handler om struktur og ledelse«, mener skoleleder Karen Leth. Hun er en af de fire pædagogiske og administrative ledere i skolens ledelsesteam.

»Kommunikation er nøgleordet og respekt for hinandens forskelligheder. Det er hele samspillet, der giver en høj social kapital. Vi blev meget glade for at se det fine resultat«.

Medarbejderne er blevet orienteret om indholdet af undersøgelsen.

Karen Leth fortæller, at ledelsesteamet øver sig i at give klare meldinger til medarbejderne og sørger for, at de er velinformerede.

»Vi arbejder meget med forventninger, og vi går ikke og kontrollerer, om medarbejderne gør det, vi forventer af dem. Vi stoler på, at de gør et godt arbejde«.

Hvis ledelsen opdager, at nogle ikke trives, kalder de sammen til et møde med team og ledelse, så de kan tale om problemerne.

Når skolerne i København har en lavere social kapital end for eksempel vuggestuerne, mener Karen Leth, at det er, fordi skolerne er så store organisationer. Det er sværere at nå ud til alle i en stor organisation. Selv fremhæver hun, at ledelsesteamet på Katrinedals Skole bliver team-coachet, hvilket fungerer rigtig godt.

»Social kapital er arbejdsglæde. Hvis alle synes, det er sjovt at være på arbejdspladsen, skaber man en god cirkel«.

Hun fortæller, at man på hendes skole vil dykke ned i det punkt, hvor trivselsundersøgelsen viste, at de lå forholdsvist lavt. Det handler om medarbejdernes udviklingsmuligheder.

Tanja Condrea, der er arbejdsmiljøkonsulent i Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune, fremhæver, at den enkelte medarbejder skal opleve værdsættelse og retfærdighed i jobbet. Det giver en god social kapital.

»God ledelse handler om klarhed og retfærdighed. Om at være en troværdig leder. Bruger man tiden på at kontrollere hinanden, sænkes den sociale kapital på skolen«.

Når skolerne generelt har lavere trivsel end andre institutioner i København, mener hun, at det skyldes nogle gennemgående vilkår for lærerne.

»De er en personalegruppe, der har det forholdsvis svært. Jeg tror, dokumentationen kan virke belastende, for eksempel udarbejdelse af elevplaner og kvalitetsrapporter, der tager tid. Desuden oplever lærerne oftere trusler og vold end vuggestuepædagogerne«, siger Tanja Condrea.

Social kapital er et vigtigt parameter for arbejdspladsen, for det handler om etik og arbejdsglæde, og det har betydning for, hvor let det er at rekruttere lærere, siger hun. |