Anmeldelse

Læringsdesign

Læringsdesign

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når en titel som her indeholder begrebet multimodalt perspektiv, lyder det umiddelbart som et smart buzzword, der skal imponere. Men i denne udgivelse er der faktisk tale om, at blikket på læring er både multi-modalt og multi-globalt.

Fakta:

Titel: Læringsdesign

Forfatter: Staffan Selander, Gunther Kress

ISBN: 9788771180121

Pris: 269 kroner

Sider: 148 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Frydenlund

Forfatterne er fra henholdsvis Sverige og England, hvilket medvirker til, at vi får mange interessante og anderledes eksempler fra undervisningsverdenen. Der beskrives således undervisningsforløb fra andre lande, for eksempel Japan, fra vidt forskellige læringsmiljøer, for eksempel museer - ligesom forløbene spænder fra indlæring i vuggestuer til digital efteruddannelse af læger.

Baggrunden for udgivelsen er et ønske om at supplere de eksisterende læringsteorier med et nyt perspektiv, der tager udgangspunkt i, at læringens vilkår og forudsætninger er forandret, mens læringsteorierne har været statiske. Det giver god mening, at forfatterne beskriver deres læringssyn som nyskabende (fordi det inddrager de nye digitale medier), men samtidig traditionelt, fordi det bygger på flere af de gængse teorier på området. Fokus er på læring som kommunikation, og på hvordan informationer bearbejdes og omdannes til viden.

De mange eksempler handler om, hvordan de digitale medier anvendes i undervisningen, og hvilken betydning det har for de traditionelle lærer- og elevroller. Desuden tillægges den institutionelle indramning stor vægt. Skolen som rammesætter for læring diskuteres i kapitlet "Læringens rum". I den sidste del af bogen drejer det sig om praksis for evaluering og bedømmelse, om at se og forstå tegn på læring.

Undervisningen i dag inddrager mange forskellige medier, også flere og flere digitale medier, ligesom læring finder sted i mange andre moderne formidlingsformer og situationer end traditionel skoleundervisning. I denne udgivelse forsøger forfatterne at give et svar på, hvad det betyder for synet på læring. Et svar, både lærerstuderende og lærere bør stifte bekendtskab med.