Anmeldelse It
1   616

Læringsdesign

Læringsdesign

Fakta


Titel
Læringsdesign

Forfatter
Staffan Selander, Gunther Kress

ISBN
9788771180121

Pris
269 kroner

Sider
148 sider

Type
Bog

Forlag
Forlaget Frydenlund

Når en titel som her indeholder begrebet multimodalt perspektiv, lyder det umiddelbart som et smart buzzword, der skal imponere. Men i denne udgivelse er der faktisk tale om, at blikket på læring er både multi-modalt og multi-globalt.

Forfatterne er fra henholdsvis Sverige og England, hvilket medvirker til, at vi får mange interessante og anderledes eksempler fra undervisningsverdenen. Der beskrives således undervisningsforløb fra andre lande, for eksempel Japan, fra vidt forskellige læringsmiljøer, for eksempel museer - ligesom forløbene spænder fra indlæring i vuggestuer til digital efteruddannelse af læger.

Artiklen fortsætter under banneret

Baggrunden for udgivelsen er et ønske om at supplere de eksisterende læringsteorier med et nyt perspektiv, der tager udgangspunkt i, at læringens vilkår og forudsætninger er forandret, mens læringsteorierne har været statiske. Det giver god mening, at forfatterne beskriver deres læringssyn som nyskabende (fordi det inddrager de nye digitale medier), men samtidig traditionelt, fordi det bygger på flere af de gængse teorier på området. Fokus er på læring som kommunikation, og på hvordan informationer bearbejdes og omdannes til viden.

De mange eksempler handler om, hvordan de digitale medier anvendes i undervisningen, og hvilken betydning det har for de traditionelle lærer- og elevroller. Desuden tillægges den institutionelle indramning stor vægt. Skolen som rammesætter for læring diskuteres i kapitlet "Læringens rum". I den sidste del af bogen drejer det sig om praksis for evaluering og bedømmelse, om at se og forstå tegn på læring.

Undervisningen i dag inddrager mange forskellige medier, også flere og flere digitale medier, ligesom læring finder sted i mange andre moderne formidlingsformer og situationer end traditionel skoleundervisning. I denne udgivelse forsøger forfatterne at give et svar på, hvad det betyder for synet på læring. Et svar, både lærerstuderende og lærere bør stifte bekendtskab med.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
10.965 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!