Debat

Ultimative forudsætninger... det har vi skam også; fast forberedelsesfaktor, timeloft og tid på opgaverne

Forberedelsestid og undervisningstimeloft hænger uløseligt sammen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF har nu klart meldt ud, at de har accepteret KL’s helt ultimative forudsætninger om "ingen centralt aftalte resursebindinger som f.eks. et maksimalt undervisningstimetal".

En del medlemmer håber, trods det, at der vil komme en fast, højere forberedelsestid i aftalen a 24. maj.

Hvis der er faktisk i udformningen af den nye overenskomst kommer en faktor for forholdet mellem undervisning og forberedelse, så er det da et meget vigtigt element.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men selv en fast forberedelsesfaktor kan ikke stå alene. For kommer der så mon automatisk et “loft” over antal undervisningstimer? For det ses lige nu i København, at lærerne pt. får 30 min. forberedelse for hver 60 min. undervisning.

Det kan virke ret smart at få loftet den vej rundt, for man tænker, at det kan KL ske at ville gå med til. Et rigtig loft, tænker mange, vil de aldrig gå med til. Men det er ikke tilstrækkeligt med det forhold, for så kan man inden for aftalen tildeles 30-35 lektioner om ugen a 45 min.'s varighed.

Loftet over undervisningstimer røg ud af den samlede arbejdstid, da lærernes arbejdstidsaftale blev afløst af en arbejdstidslov i forbindelse med lockouten i 2013. Det er vigtigt med rettigheder, der kan sørge for, at lærerne har en sikkerhed for ikke at skulle have urimeligt mange undervisningstimer.

Forberedelsestid og undervisningstimeloft hænger uløseligt sammen.

Vi har også brug for tid på alle opgaver.

Der skal foreligge en arbejdsopgaveoversigt, hvor lederen har sat tid på alle lærernes opgaver. Og det skal ske allerede før skolelederen tager dialogen om opgaveoversigten med lærerne. Vi kan ikke løse komplekse opgaver med tid i elastikmål.

Den nye overenskomst bliver den helt grundlæggende aftale for fremtiden - aftale nr. 1, ground zero.

Det er altafgørende, hvad vi siger ja til denne gang.

Desværre, Bondo. Vi kan ikke stemme ja til at blåstemple en aftale med vilkår for et arbejdsliv, der slet ikke hænger sammen.

Stop forhandlingerne, og lyt til baglandet.