Debat

Livshistorier og intens læring

Når der faktisk findes en ægte modtager i danskundervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Drengene lærte meget om hvordan barndommen på landet kunne se ud for ca 60 år siden.

Målet var at få styr på en genre. Vi havde to fulde skoledage i en faguge. Min kollega og jeg ville gerne lave noget anderledes med de to klasser på 8. årgang. Valget faldt på ‘portrætartikler’ - og hvordan lærer man det bedst? Vi lærere var sikre. Ved at interviewe en fremmed!

Byens bibliotek og de professionelle

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For at leve op til vores kongstanke om at ‘gøre noget anderledes’ havde vi booket den store mødesal på byens bibliotek. Biblioteket ligger 5 minutters gang fra skolen. Her mødtes vi første dag efter juleferien kl 8 med vores 55 elever, en fotograf, en journalist og journalistens medbragte interviewperson. 

Foran forsamlingen interviewede journalisten den ældre herre, hun havde med. Med stop undervejs for at fortælle eleverne om spørgeteknik, fokuspunkter, vinkler og ikke mindst respekt for personen og historierne. 

Efter interviewet gav fotografen os tips til det gode portrætfoto. Lys, baggrund, blik, vinkel og beskæring. Det faldt ikke Instagramgenerationen svært. 

De gamle 

Nu var vi klar - hvem skulle vi så interviewe?

Skælskør Skole ligger mellem byens kirke og ældrecentret Rådmandscentret. På sidstnævnte kommer ældre i alderen 60-100 år. De kan benytte de meget populære dagtilbud om gymnastik, sløjd, håndarbejde osv. Langt de fleste af disse bor i eget hjem. Til centret er også tilknyttet en boafdeling. 

Vi havde på forhånd taget kontakt til centrets leder, der straks var med på ideen. Udfordringen var, at ældre mennesker i dag har meget travlt. Men hun fandt 20 personer, der deltog med stor glæde.

Grupper på tre elever gruppe satte sig sammen med en ældre medborger ved bordene i centrets spisesal. Interviewpersonen kunne vælge mellem fire emner. De fleste valgte emnet ‘Barndom’ eller ‘Et langt liv’. 

Interveiwet

Der var sat en time af til at interviewe. Eleverne tog noter på papir og optog også samtalen med deres mobiler. Straks efter interviewene var færdige, var eleverne ivrige for at komme tilbage på skolen og begynde at skrive. Nogle så ivrige at de dårligt huskede at holde frikvarter.

Artiklerne blev færdige i løbet af de næste par uger i dansktimerne. Offentligheden kunne følge lidt med i projektet via den lokale avis, hvor journalisten skrev en artikel om mødet mellem unge og gamle.

Ydmyge elever

Eleverne gik meget op i at skrive med respekt om de ældres svære og tunge oplevelser gennem livet. En havde mistet sin voksne datter til alkohol og havde derfor adopteret sine egne børnebørn, en anden var blevet spærret inde på badeværelset af sin mor i timevis som barn, en tredje havde frivilligt valgt at flytte i plejefamilie pga en håbløs hjemmesituation. Vi fik virkelig fokuseret på, hvordan man kan fortælle historier med respekt via sit ordvalg. Alle elever kom i mål med denne opgave. Alle grupper fik nemlig - helt basalt - skrevet artiklen og alle grupper skrev med stor forståelse og ydmyghed.

Vi stillede ret høje krav til elevernes layout på artiklerne. Det betød, at alle artikler endte med at have i hvert fald et flot billede af interviewpersonen og iøjnefaldende grafik med citater fra interviewet. Nogle elever matchede fx overskrifternes farve til personens bluse.

De vaskeægte modtagere

2½ uge efter første besøg krydsede vi atter gaden og præsenterede de ældre for artiklerne.

De ældre var spændte. Lærerne var spændte. Men allermest spændte var nok eleverne, der nu skulle have respons fra den ene person i verden, der kunne afgøre om de havde ‘ramt rigtigt’. 

Den onsdag eftermiddag blev en rigtig fin stund, hvor eleverne satte sig sammen med deres interviewperson og læste artiklen højt for dem.

De ældre var imponerede og flere blev rørte over, hvor godt eleverne havde beskrevet deres barndom eller livshistorie.

Eleverne fik kun ros. Flere af de ældre gav dem UG, hvilket gav en anledning til at tale om tidligere tiders karaktersystem.

Nogle elever fik chokolader som tak. Alle fik en stor varm tak, da en af de ældre kvinder tog ordet og sagde, at det skam ikke kun var de unge mennesker, der havde fået noget ud af projektet. De ældre havde nemlig fået lov til at fortælle deres historie til nogle energiske unge mennesker, som havde passet godt på deres minder. 

Flere af de ældre måtte lige hive fat i lærerne, når vi gik rundt mellem bordene. De var vigtigt for dem at fortælle os, hvor dygtige vores elever var. De glædede sig til at vise deres børn og børnebørn artiklerne fulde af historier, de måske aldrig havde fortalt til hinanden.

Sådan får man to dansklærere til at gå rundt med blanke øjne og bide sig selv i kinderne for at holde vores stolte hjerter på plads.

Projektet i offentligheden

Ugen efter bragte den lokale avis endnu en artikel om det fine samarbejde med skolen og Rådmandscentrets ældre. Og ugen efter igen fik nogle af elevernes artikler spalteplads, så lokalområdet kunne læse med.

Eleverne var egentlig først lidt lunkne på ideen. ‘Jeg gider ikke snakke med gamle mennesker!’ sagde en dreng, inden han overhovedet sagde godmorgen til os lærere den første dag. Samme dreng sagde efter interviewet, at det havde faktisk været spændende. Succes.

Det er først på den anden side af forløbet, vi forstår hvor mange lag og hvor meget læring portrætartiklerne indeholdt. Vi havde selvfølgelig håbet på en god oplevelse, men vi blev blæst helt bagover over al den opmærksomhed og hjertevarme, der fulgte med. 

Sussi Christensen og Birthe Nielsen, Skælskør Skole

Powered by Labrador CMS