Debat

Undervisning kræver forberedelse – alene og sammen med andre!

Formanden for Skolelederforeningen Anders Balle og skolerleder på Brønshøj Skole, Camilla Ottsen mener, at folkeskolen kun kan udvikles og at lærernes forberedelse er mest effektiv, hvis lærerne er til stede på skolen mellem 8 og 16. Men hvornår og hvordan skal vi så kunne mødes med forældrene? Og er det effektiv forberedelse, at hele teamet skal være samlet for at bestille bussen til lejrskolen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Politiken d. 14. januar udtaler skoleleder Camilla Ottsen i artiklen ”Lærerne skal være mere i skolen” følgende:
”Vi har et langt alvorligere problem (end at lærerne underviser for lidt, red.) - nemlig at den store mængde tid, som lærerne bruger på at planlægge undervisningen, hovedsageligt foregår individuelt derhjemme. Der har vi svaret på, hvorfor folkeskolen ikke udvikler sig: Man kan ikke udvikle, når man sidder alene. En del af lærerne bruger ikke forberedelsestiden effektivt, når de sidder hjemme i sofaen.”
Argumenterne bakkes op af formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle.

Jeg skal ikke her gøre meget ud af det beklagelige i, at Camilla Ottsen tilsyneladende mener at lærernes forberedelse foregår på sofaen derhjemme. Selv har jeg svært ved at rette 25 stile, når jeg sidder med dem i skødet...
Jeg skal heller ikke gøre et stort nummer ud af, at det er Camilla Ottsen og Anders Balles pædagogiske og ledelsesmæssige ansvar at igangsætte en debat med lærerne om, hvordan vi bedst muligt udvikler skolen - i særdeleshed, hvis lederne oplever at der ingen udvikling finder sted.
De initiativer og drøftelser har jeg ofte set deres lederkolleger på Frederiksberg tage.

Men Camilla Ottsens indlæg - og Anders Balles opbakning - giver mig anledning til at spørge de to skoleledere: Bruger I al jeres arbejdstid på skolen?
Er der opgaver og møder som indimellem kræver, at I er tilstedeværende andre steder?
Er der møder, I forbereder alene, inden I (forhåbentlig/formodentlig) deler dem med jeres ledelsesteam?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg forestiller mig desuden, at I - som alle de skoleledere, jeg hidtil har truffet - har jeres eget kontor med alle de nødvendige hjælpemidler til rådighed, og at I kan lukke jeres dør, fordybe jer og selv vælge, hvornår I vil lade jer forstyrre i jeres forberedelse til møder og til udvikling af den pædagogiske dagsorden for folkeskolen?

Det er de færreste lærere som har en egen arbejdsplads på skolen. Den stiller de selv til rådighed i eget hjem.

Måske tager I jer indimellem en hjemmearbejdsdag, fordi I skal færdiggøre et oplæg til forvaltning, forældre eller til medarbejdere?
Den mulighed har de færreste lærere, for vores arbejdstid er allerede i vid udstrækning skemalagt med undervisning. Og den undervisning skal være kvalitativ – så den skal forberedes på den måde, der giver det største udbytte for eleverne – på skolen eller hjemme. Og er det effektivt at teamet omkring 8.a skal være tilstede på skolen til kl 16, når jeg skal rette de 25 engelske stile?
Er det effektivt og nødvendigt for folkeskolen udvikling, at hele teamet skal være samlet på skolen, fordi der skal bestilles bus til lejrskolen?

Hov, forresten - så er der jo også lige alt øvrigt samarbejde, lærerne har og som kræver lærernes tilstedeværelse, fx samarbejdet med forældrene, skolefesten og lejrskolen.
Skal det også fremover finde sted mellem kl 8 og 16?


Med venlig hilsen

Ane Søegaard
Medlem af Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse
Formand for Frederiksberg Kommunelærerforening