Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Fondspenge

Økonom: Fondspenge kan være udtryk for, at nød lærer nøgen kvinde at spinde

Der er meget store forskelle på, hvor i landet de store fondes mange millioner havner. Men den skævhed kan faktisk være med til at mindske den ulige situation, der ellers ville være mellem folkeskoler, mener professor i økonomi.

Portræt af Per Nikolaj Bukh

”Det springer virkelig i øjnene, at der er så kæmpestore forskelle", siger Per Nikolaj Bukh om, hvordan de mange fondskroner er fordelt på landsplan de seneste tre år.

Foto: PR (red. Folkeskolen)
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
Start debatten
4. november 2025, kl. 10:00
Start debatten

Otte ud af ti af de mange fondskroner, som landets kommuner har været med til at skaffe hjem til deres folkeskoler, er fordelt i en fjerdedel af kommunerne. 

Det viser en ny kortlægning af kommunernes erfaringer med at søge og modtage fondspenge, som er den første af sin slags.

Folkeskolen har forelagt kortlægningen for professor i økonomistyring på Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der viser, at kommunerne samlet har modtaget 360 millioner kroner i støtte fra fonde og lokale virksomheder.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde, så det kan også være, at fondsmidlerne nogle steder faktisk er med til at til at rette op for en skævhed, der ellers ville være

Per Nikolaj Bukh Professor i økonomistyring

Han er overrasket over, at der er så stor forskel på antallet af fondskroner, der er endt i de enkelte kommuner.

”Det springer virkelig i øjnene, at der er så kæmpestore forskelle. 15 millioner er et ret stort beløb på skoleområdet, mens man mange steder ikke har fået nogen penge,” siger han og påpeger, at det tilmeld er værd at være opmærksom på, at den reelle forskel nogle steder er endnu større, end den i forvejen syner.

Læs også

Featured image for Stor kortlægning: Fonde holder hånden under skoleøkonomien i mange kommuner
Fondspenge

Stor kortlægning: Fonde holder hånden under skoleøkonomien i mange kommuner

”Når man gør det op i forhold til antallet af elever, er forskellen endda meget større. Så blegner det fuldstændig, at man fx i København har modtaget 15 millioner kroner i forhold til Morsøs 18 millioner. Når vi ser beløb af den størrelse igennem en årrække, så betyder det virkelig noget for kommunaløkonomien,” siger professoren.

I konkurrence med fri- og privatskoler

Kortlægningen viser, at skoleforvaltningerne i 24 kommuner ikke har skaffet fondskroner i den treårige periode, og de har heller ikke overblik over, om enkelte af deres skoler selv har søgt fonde om en økonomisk hånd.

Er den ulige fordeling af fondenes mange millioner så med til at skævvride skoledanmark? Det tror Per Nikolaj Bukh ikke nødvendigvis er tilfældet.

”Nød lærer nøgen kvinde at spinde, så det kan også være, at fondsmidlerne nogle steder faktisk er med til at til at rette op for en skævhed, der ellers ville være,” siger han.

Hvis man har en presset økonomi, så er der ikke råd til ret meget af det, der strengt taget kan undværes

Per Nikolaj Bukh Professor i økonomistyring

Udover at fondsmillioner nogle steder giver økonomisk pressede kommuner og skoler nogle muligheder, de ellers ikke ville have, peger Per Nikolaj Bukh på, at den ulige fordeling også kan være udtryk for, at nogle kommuner ser sig nødsaget til at gøre en aktiv indsats i konkurrencen mod områdets fri- og privatskoler.

Læs også

Featured image for Det her er blevet til virkelighed på grund af fondenes penge
Overblik

Det her er blevet til virkelighed på grund af fondenes penge

”Hvis man har en presset økonomi, så er der ikke råd til ret meget af det, der strengt taget kan undværes. Men hvis du får noget ekstra, som ikke er bundet af skal-opgaver, så kan du gøre forholdsvis mange ting for dem. Så med fondsmidler får nogle folkeskoler mulighed for at gøre noget, så de kan matche de lokale privatskoler. For med de her penge er ikke helt nidkært bundet til at skulle bruges på at udskifte et gammelt atlas, hvis det ikke er det, man oplever, der gør en forskel,” siger han med henvisning til, at langt hovedparten af skolernes penge er bundet til at sikre, at der er en underviser i alle timer, og at der skal gives støtte eller specialundervisning til de elever, der har behovet.

Fondsmidler gør en vigtig forskel

I kortlægningen har kommunerne sat ord på, hvad de mange penge er gået til. Her ser Per Nikolaj Bukh, hvad han kalder for en ”klar tendens”.

”Nu kender vi selvfølgelig ikke projektbeskrivelserne, men det ser ret klart ud til, at langt hovedparten af pengene ikke er gået til kerneopgaven, men til ting man kan sige er ekstra,” siger han.

Men det er ikke det samme som at sige, at fondsmidlerne så er gået til skoler, der ellers ikke er presset på økonomien, understreger økonomiprofessoren.

”Når skal-opgaverne tager hele skolens budget, bliver det jo til et spørgsmål om, hvad du kan lade være med at gøre? Dér kan du lade være med at købe et spændende dyrkningssæt, som man kunne have undervist eleverne efter. For det behøver man ikke have, og man behøver jo heller ikke nødvendigvis at lave et eller andet projekt eller give lærerne efteruddannelse. Der er mange ting, man i og for sig kunne lade være med, selvom det kunne være med til at gøre undervisningen bedre”, siger han.

”Derfor er det de ekstra ting, der ikke bliver penge til. Så vi må antage, at fondsmidlerne bestemt gør en vigtig forskel,” siger han.

Læs også

Featured image for Forsker: Vi risikerer, at fondspengene styrer, hvad skolerne kan og gør
Fondspenge

Forsker: Vi risikerer, at fondspengene styrer, hvad skolerne kan og gør

Hvad forventer borgerne?

Ifølge økonomiprofessoren er det nødvendigvis heller ikke så overraskende, at det især er flere af de mindre kommuner, som har formået at skaffe mange ekstra penge målt på antallet af elever i kommunen.

”Der er nok generelt en anden forventning til, hvad vi forventer, at kommunen er i stand til at finansiere. Jeg bor i Aarhus, og jeg har da en forventning om, at kommunen finansierer skolerne. Hvorimod jeg tror, at hvis du bor på Mors, så har du nok ikke den samme forventning, og derfor er der nok også kortere vej til, at man selv forsøger at gøre noget,” siger Per Nikolaj Bukh.

Har skolen penge nok?

Frem mod kommunalvalget stiller Folkeskolen skarpt på folkeskolernes økonomiske vilkår for at drive skole rundt om i landet. Rækker økonomien til, at folkeskolen er et attraktivt tilvalg for forældre? Hvilke løsninger tyer skoler og kommuner til for at skaffe flere penge? Svarene er vigtige, når du skal sætte dit kryds den 18. november.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Økonom: Fondspenge kan være udtryk for, at nød lærer nøgen kvinde at spinde

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS