Inspiration - Projektbaseret undervisning

"Jeg har det som om, det er weekend", lød det fra en af eleverne, der helt havde glemt, det var en skoledag.

Har I lyst til at samarbejde? Pludselig stod eleverne midt i forlystelsesparken og præsenterede deres idéer for direktøren

På Egebjerg skole i Odsherred vil de koble undervisningen til elevernes liv udenfor skolen gennem projekter. Denne gang var eleverne muligvis endnu mere begejstrede, end de plejer.

Publiceret

”Vi skriver fra Egebjerg Skole i Odsherred, hvor vi arbejder projektorienteret og praksisnært. Dvs. eleverne er med til at vælge forskellige projektemner, som de arbejder med i perioder på 6 uger i løbet af året.”

Sådan startede vores mail til den lokale forlystelsespark, da vi gerne vil skabe en tættere kobling mellem det, der sker i skolen, og det liv, eleverne lever uden for skolens rammer. Og da det næste projektemne for eleverne i 4. og 5. klasser var “Forlystelsesparker”, var det naturligt at kontakte Sommerland Sjælland, der ligger tæt på vores skole.

To elever fra klassen og to lærere holdt møde med parkchefen i Sommerland Sjælland og efter mødet stod det klart, at forlystelsesparken havde en konkret og spændende opgave til os. For parken ville fremme deres grønne profil og opnå miljømærket Green Attraction. Derfor opfordrede de os og eleverne til at komme med ideer til nye grønne forlystelser.

Del gode ideer

Vil du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers? 

Så send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk

Medsend gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.

Først skulle eleverne dog blive klogere på tre virkelighedsnære spørgsmål: Hvilke grønne forlystelser findes allerede i parken, hvordan fungerer de, og hvilken følelse får man ved at prøve dem?

Elevernes helt egne ideer

Ved første besøg i Sommerland Sjælland beskrev børnene forlystelserne og kom med ideer til, hvordan de kunne gøres endnu bedre. F.eks. at kanosøen skulle have en grotte, man skulle sejle igennem for at komme ud til en hyggelig picnic ø.

Næste gang vi var i forlystelsesparken arbejdede eleverne med deres helt egne ideer. Alene eller i grupper. I Cowboybyen Silver City tegnede og modulerede de, så deres ideer tog form. Derefter beskrev eleverne forlystelserne i plenum og gav hinanden konstruktiv kritik.

Kanosøen: Sådan gjorde eleverne

Nogle af eleverne tog udgangspunkt i Kanøsøen, hvor gæsterne allerede kunne sejle rundt.

Eleverne ville udvikle forlystelsen med et fokus på samvær og oplevelse.

De valgte derfor at designe en ø med picnic-områder, hvor gæsterne kunne slappe af og spise madpakker. Her havde de fokus på det æstetiske perspektiv: Hvordan skulle det se ud, før gæsterne ville bruge øen?

Og så var der alt det praktiske: Hvad med affaldshåndtering, tøjring af kanoer, fliser eller græs? Alt sammen spørgsmål, der dukkede op i elevernes proces, som de skulle forholde sig til.

Hver gruppe havde nu en grundmodel som de næste to uger blev forfinet på skolen til den endelige model af deres ide. Her underviste billedkunstner og underviser Kirsten Rotbøll Lassen eleverne i, hvordan man professionelt arbejder med designtænkning og designprocesser, og eleverne stiftede bekendtskab med en konkret designmetode. De lærte om begreberne form, funktion og konstruktion, og eleverne skulle i processen forholde sig til, hvordan objektet skulle se ud og formes og med hvilke materialer.

”Jeg har det som om, det er weekend”

Det hele kulminerede i at pressen, skoleledelsen, forældrene og ikke mindst Sommerland Sjælland – direktøren, marketingchefen og parkchefen – deltog til ferniseringen. Her fortalte eleverne om deres modeller til alle de fremmødte.

Her er en af de forlystelser, som eleverne viste frem.

Direktøren for forlystelsesparken, Kåre Dyvekær, spurgte ind til samtlige modeller og i afslutningstalen til eleverne, fremhævede han deres ihærdige arbejde og fortalte, at Sommerland Sjælland selv arbejder på samme måde, når de skal finde på nye forlystelser til parken. Han ville endda låne elevernes ideer og lade sig inspirere til fremtidige forlystelser.

Ferniseringen, alle de fremmødte og især direktørens interesse og tale gjorde et dybt indtryk på eleverne. Deres tanker og ideer blev taget alvorligt – og måske kommer der endda en ny forlystelse, som er inspireret af elever fra Egebjerg Skole.

Vi ser i høj grad, at den involverende arbejdsform engagerer og motiverer eleverne. Den praksisnære del af projektarbejdet er afgørende for at sætte gang i elevernes refleksion og forståelsesramme, når de erfarer, at det, de arbejder med gennem fagene, netop har en anvendelighed ude i virkeligheden uden for skolens mure.

Da vi kørte i bil på vej tilbage til skolen efter ferniseringen i Sommerland Sjælland var det som om, noget pludselig gik op for en af eleverne:

”Nå, ja! Det er jo torsdag, og vi har været i skole… Jeg har det som om, det er weekend.”