Usikker fremtid for sløjd og håndarbejde

En sammenlægning af sløjd og håndarbejde på seminariet får lærerne til at frygte for fagenes fremtid

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den nye læreruddannelse bliver sløjd og håndarbejde slået sammen til ét linjefag - materiel design. Både sløjdforeningen og håndarbejdsforeningen har reageret på planerne med breve til ministeren, DLF og fagkonsulenterne uden resultat. Det nye fags centrale kundskabs- og færdighedsområder er ikke klar, så ingen ved, præcis hvad faget vil indeholde, men hverken sløjd- eller håndarbejdslærerne er begejstrede.

»Det betyder i virkeligheden, at hvor man før skulle undervise i ét fag ud fra 0,55 årsværk, skal man nu ud fra 0,6 årsværk kunne undervise i både sløjd, håndarbejde og muligvis et nyt fag, der hedder materiel design. Det synes vi absolut ikke om«, siger formand for Danmarks Sløjdlærerforening Leif Rosenbech.

Sløjd- og håndarbejdslærerne vil gerne arbejde sammen, men ikke med reduceret timetal. De har foreslået, at teoriundervisningen kan være fælles, mens det praktiske er adskilt.

»Seminarielærerne føler sig helt væltet af pinden med det nye fag materiel design. Skal vi slås sammen, fordrer det, at vi laver et udviklingsarbejde og bruger nogle af erfaringerne fra de andre nordiske lande. Herhjemme ligner tanken mest en økonomisk sparerunde, når det kommer ind på denne måde. Man bør se på en udvikling af faget, ikke hvordan man kan spare«, siger formand for Danmarks Håndarbejdslærerforening Karen Sandager.

Der er ikke kommet nogen meldinger fra ministeriet om, at fagene også skal slås sammen i folkeskolen. I det udvalg, der har arbejdet med seminariefaget, har svaret været, at der lige nu ikke er planer om en sammenlægning, men det giver ikke lærerne helt ro i sindet.

»Hvis det virkelig er det, man vil, er det en bagvendt måde at gøre tingene på. Hvis man ønsker at ændre fagrækken, så lad os få en åben diskussion i stedet for bare at indføre det på seminarierne«, siger Leif Rosenbeck.

I sløjdlærerforeningen har man også skrevet til ministeren, fordi der går rygter om, at nogle af rektorerne fraråder de studerende at vælge linjefagene, da de ikke vil kunne bruge dem til noget i folkeskolen. Ministeren har endnu ikke svaret.

hl@dlf.org og pai@dlf.org