Rollespil i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor rollespil tidligere var for nørder, er det nu blevet en almindelig udbredt aktivitet. Men hvorfor kun realisere denne energi og dette engagement i forhold til underholdning og fritid? Hvorfor ikke også mobilisere den i læringsøjemed? spørger Lars Konzack, der har skrevet til bogen »Rollespil i folkeskolen«.

Hvad kan man bruge rollespil til i folkeskolen?

»Rollespil kan bruges aktivt til at fremme læring, så man kan få endnu mere ud af det, lærerne allerede gør i folkeskolen. Rollespil rammer tidsånden og den virkelighed, børnene møder gennem tv og internet. De interaktive fortællinger er en stor del af børnenes liv, og dermed tager rollespil udgangspunkt i barnets interesser«.

Hvordan kan man bruge rollespil i undervisningen?

»Man kan lade det indgå i en emneuge, hvor det går på tværs af fag, eller man kan køre det som et forløb i den enkelte klasse. Fiktionsverdenen giver mulighed for at arbejde på tværs af fag og giver nye muligheder for at aktivere eleverne, så de bliver engageret og motiveret i undervisningen«.

Hvad kan eleverne lære af rollespil?

»Rollespil søger for, at det ikke bare bliver 'fra os til jer'- undervisning, men giver eleverne muligheden for selv at være med i processen. Når de selv designer og deltager i fortællingen, kræver det, at de tænker over deres rolles motiver. Dermed dyrker de deres indlevelse og indføling. Desuden får de forståelse for, hvordan man skaber fremdrift og klimaks i en fortælling. De lærer desuden, hvordan de skal agere i interaktive medier, og i den mere praktiske del af det lærer eleverne at lave mad, sy kjoler og fremstille sværd«.

mls@dlf.org