IKT-dannelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man føler sig trængt i argumentationen, så kan man reagere som Niels Klim, der altid henviste til sit Akademiske Borgerbrev, eller man kan, som jeg gjorde i denne sammenhæng, påpege mangler og forsømmelser i undervisningens indhold på IKT-siden. En undervisning, som i og for sig ikke kræver nogen speciel indsigt i edb, men måske mere en samfundsfaglig interesse.

Hvad er IKT-dannelse da for noget?

Det er en fornemmelse for og bevidsthed om al den edb, der gør vores hverdag tålelig, og det modsatte, når den ikke fungerer. Altså al den edb, som ikke er synlig for os, medmindre vi er de eksperter, som supporterer den. Computeren bag hanens vand, under flyets vinger, metroens køreplan, ambulancens retmæssige ankomst, missilernes mål i Bagdad og ovnens varme bagværk.

Det er måske lidt svært at forklare, hvad det er, jeg mener, men lad mig bruge denne sammenligning:

Når man kører forbi Christiansborg og kikker ind på bygningen, så ved man jo godt, at det ikke er noget slagteri (skønt der nok nu og da føres kniv af ærmet), men et sted, hvor landets love tager form og bliver endeligt vedtaget, og der er valgte politikere, og et eller andet sted i hovedet på nogle af os dukker Montesquieus teori om magtens tredeling op og det har vi jo her i landet.

Altså, når det handler om det repræsentative demokrati, så har vi vel alle, ikke mindst takket være skolegangen, en grad af demokratisk dannelse. Vi ved noget om, hvad der foregår på Christiansborg, og det uden at vi er politikere selv. Man kan godt vide noget om politik uden at kunne udføre håndværket. Denne demokratiske dannelse befrier os for politisk fremmedgjorthed.

Jeg synes, at vi i skolen har en pligt til at give eleverne en bevidsthed og dermed en vis grad af dannelse på området edb.

Undervisningen bør skabe nogle rammer, scenarier, som gør det muligt for eleverne at tilegne sig nogle erfaringer, skabe indsigt og give fornemmelse for sammenhænge mellem vores livsbetingelser og IK-teknologien. Og også det er en nødvendig rejsekammerat for at kunne medvirke og bruge sin indflydelse i det demokratiske samfund, man er en aktiv del af. Undervisningen bør også her leve op til folkeskolelovens formål.

Og jeg mener, at en meget stor del af omtalte IKTdannelse kan tilegnes via internettet på www.rummet.dk

Det er en forbløffende god og oplysende hjemmeside ja, sider. Her kommer man hele kloden rundt, langt ud i rummet, helt ned på jorden. Det handler ikke så meget om planeter som om satellitter, rumstationer og andet menneskeskabt isenkram, og til hvilke formål det anvendes.

For mig ser jeg Storm P.-tegningen, som forestiller to mand omkring et lille bord, og den ene siger med hån­den under hagen: »Og tænk, at vi har opfundet flyvemaskinen!«

»Ja«, svarer den anden, »Det er derfor, vi sidder her i kælderen«.

Kik ind på siden www.rummet.dk