Debat

Værdier og ideologier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Niels Skipper Petersen havde i sidste uge en kommentar til min klumme om den nye undervisningsminister i Folkeskolen nummer 8. Skipper Petersen skriver, at jeg indirekte postulerer, at undervisningsministeren skulle have intentioner om at forvandle folkeskolen til en ideologisk kampplads.

Helt præcis skrev jeg, at »der er brug for et samarbejde, der inddrager alle omkring skolen, for at undgå, at folkeskolen bliver en ideologisk kampplads med størst fokus på katastrofemeldinger«.

At grundlæggende værdier er dybere end politiske ideologier, betragter jeg i denne sammenhæng som en akademisk diskussion.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Folkeskolen er alt for vigtig til den løst funderede ideologiske og værdimæssige kamp, der har udspillet sig over lang tid. Lad os i stedet bruge de erfaringer og den viden, der findes i og omkring skolen, til at styrke de stærke sider og rette op på skævheder.

Det er vigtigere at være afklaret på, hvorfor vi holder skole i Danmark, end på hvor vi ligger i en rangordning med andre landes skolesystemer med helt andre forudsætninger. Dermed være ikke sagt, at vi ikke kan lære af andre, eller at vi skal lukke øjnene for globaliseringen. Når vi husker folkeskolens samlede formål og giver vore elever god undervisning, vil de blive klædt godt på til den omskiftelige verden, de skal være en del af resten af deres liv.

Det var såmænd en invitation til udvikling af debatten herom, jeg ville give den nye undervisningsminister.