Blog Der er et strukturelt problem, når tosprogede ikke får den rette undervisning. Det er et samfundsproblem, når de tosprogede ikke kan følge den almindelig undervisning i folkeskolen, fordi de kommer langt bagud end deres etsprogede klassekammerater og det sætter dybe spor. Der er brug for, når vi underviser de tosprogede, så skal det ikke reduceres til integration, men at det funderer i faglighed og sprogindlæring.
Partier vil give ukrainske børn samme skolevilkår som andre flygtninge i København SF, Radikale og Enhedslisten mener - i modsætning til Københavns børne- og ungdomsborgmester - ikke, der skal gælde særregler for børn fra Ukraine
Få nyheder om dansk som andetsprog i indbakken Folkeskolen.dk/DSA er for alle, der underviser i eller interesserer sig for dansk som andetsprog i folkeskolen.
Tilmeld dig nyhedsbrev fra folkeskolen.dk/DSA E-mail-adresse E-mail når der er nyt E-mail med opsummering månedligt Du kan altid framelde dig igen. Vores nyhedsbreve indeholder annoncer.
Vær med i samtalen Indsend dit DSA-indlæg (gerne med portrætfoto) til debat@folkeskolen.dk ( se folkeskolen.dk's debatregler her)
Folkemødedebat: Vi skal ikke acceptere, at minoritetsetniske elevers liv bliver begrænset Det kontroversielle emne om hensyn versus krav til minoritetsetniske forældre var til debat i Allinge. Holbæks borgmester afviser, at der skal tages nogen form for kulturelle særhensyn og slog til lyd for, at lærere skal klædes på til at tage de svære konfrontationer
Nye kurser skal klæde lærerne på til at modtage flygtningebørn Efter sommerferien kan lærere over hele landet deltage i en række nyudviklede kurser i dansk som andetsprog, der skal give en hurtig og praktisk tilgang til den akutte opgave at modtage nyankomne børn og unge fra Ukraine.
Anmeldelse Tell & show - fag & sprog Tre nye film til professionelle. De faglige budskaber om undervisning i det flersprogede klasserum får fundament og krop, når man kan se, hvad der tales om i praksis.
Gode råd, når den nye elev i klassen ikke taler dansk Det er svært at undervise i sit fag, når den nye elev i klassen ikke taler eller forstår dansk. To lektorer i dansk som andetsprog giver her gode råd til faglærere, der får nyankomne og ikke-dansktalende elever ind i almenklasserne.
Blog Inddrag eksempler fra mange lande og kulturer i undervisningen Hvordan anerkender og inddrager man elever med forskellige erfaringer og baggrunde i undervisningen, og hvordan kan det indgå i en skoles indsats for integration? Det diskuteres i dette oplæg med udgangspunkt i et konkret eksempel fra forskningsprojektet MiCREATE.
Blog De ukrainske elever og sproget For at inkludere de nye elever sprogligt, må lærere og pædagoger tage andetsprogsdidaktik og flersprogethedsdidaktik i brug. Læs med her og få inspiration til, hvordan.
Ukrainerklassen får nye elever hver onsdag Vigerslev Allés Skole i København har nu modtaget cirka 40 ukrainske elever og ansat tre ukrainsktalende lærere. Det er gået langsommere og bedre end forventet. De danske lærere i ukrainerklasserne oplever en anderledes opgave, end de er vant til.
Lærerstuderende fik redskaber til at udnytte elevers mange sprog Læreruddannelsen i Roskilde havde sat en formiddag af til at blive bedre til at se tosprogedes elevers sprog som en gave til undervisningen. ”Man skal huske ikke at sige, at eleverne kun må tale dansk", lyder det fra en af de lærerstuderende.
Masser af gratis materialer til undervisningen i dansk for ukrainske elever Undervisningsmaterialet ’Fart på dansk’ fra Alinea er nu gratis for alle skoler, og materialer fra EMU inviterer til at tage eleverne med i ud i naturen og finde forårstegn.
Ny undersøgelse: Skolerne mangler lærerkræfter og resurser til ukrainske elever De fleste kommuner har oprettet modtageklasser eller sikret støtte til de nye ukrainske elever, viser en ny undersøgelse. Men belært af erfaringerne fra coronatiden tør skolelederne ikke bruge for mange penge. ”Der er brug for vished for, at udgifterne bliver dækket”, lyder det fra DLF.
Forskere i skarp kritik af børnehaveklasse-sprogtest 24 forskere i dansk som andetsprog og børns sprogudvikling retter nu en skarp kritik mod den obligatoriske sprogscreening i børnehaveklassen og værktøjet Sprogvurdering 3-6 – det samme værktøj, som læsevejleder Marina Norling har indklaget for Ligebehandlingsnævnet.
Integrationsminister: Flere lærere skal spotte social kontrol Til efteråret kan lærere komme på billig efteruddannelse, hvis de vil blive bedre til at forebygge negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Der er afsat penge til et særligt diplommodul på Finansloven, og fra efteråret 2022 udbydes modulet på fem af landets professionshøjskoler.
Pensioneret skoleleder hyret ind til at åbne skole for ukrainske elever Egentlig sagde Erling Petersen sagt pænt farvel i 2020 efter 42 år som lærer og siden skoleleder i Odense. Men det er svært at sige nej, når man bliver bedt om at lede en skole for nyankomne ukrainske elever med lærere som selv har sagt ja til opgaven.
A.P. Møller-fond støtter kurser for lærere i modtagelse af flygtningeelever KL vil arrangere kompetenceudvikling landets professionshøjskoler i dansk som andetsprog og modtagelse af børn og unge, der er flygtet fra krig. A.P. Møller Fonden støtter med 5 millioner kroner.
Odense har genåbnet skole kun til ukrainske elever Korsløkkeskolen, som blev lukket i 80’erne, genlyder nu af børnestemmer igen, men sproget er ikke dansk. Odense Kommune har nemlig samlet alle de nye ukrainske elever i modtageklasser her, trukket dansk-som-andetsprog-lærere fra andre skoler og genansat en pensioneret skoleleder.