Drama Studio er et værktøj i undervisningen, som kombinerer leg og læring, mener teknologivejleder.Pressefoto fra Drama Studio
Leg og læring flyder sammen, når mine elever laver teater på computeren
Hvis man kombinerer det digitale og analoge i sin undervisning kan læringsudbyttet blomstre. For eleverne kan tage styring og udfolde deres kreativitet, skriver Sandra Carstensen.
Sandra ElisabethRygaard Carstensenlærer og teknologivejleder på Hobrovejens Skole
Når
jeg inddrager elementer fra elevernes hverdag i skolen, kan det for mig være
nøglen til at skabe begejstring. Hvis undervisningen relaterer sig til noget,
de allerede kender til, kan det blive både spændende og meningsfuldt for dem.
Annonce:
Jeg
nyder at se mine elever tage styringen, udforske deres kreativitet og
samarbejde om at løse en opgave. Her opstår læring, som var det en leg.
Et
af de digitale værktøjer, jeg bruger i undervisningen, er Drama Studio. Det er
et innovativt og spændende værktøj, der giver eleverne mulighed for at udforske
en verden af teater og kreativitet på en interaktiv og engagerende måde.
Dette
spilbaserede multiplayerværktøj giver eleverne frihed til at skabe deres egne
teaterstykker ved hjælp af en intuitiv platform, der tilbyder et væld af
funktioner, herunder sceneopbygning, karakterdesign, dialogskrivning og meget
mere.
Sådan
bruger jeg det i undervisningen
Annonce:
Jeg
finder det vigtigt at kombinere det analoge med det digitale i min undervisning.
Så da vi i dansk med min 2. klasse arbejdede med opdagelsesrejsende, valgte jeg
at anvende Drama Studio.
Inden
eleverne skulle skabe deres egne opdagelsesrejser i programmet, krævede det
selvfølgelig, at eleverne arbejdede med emnet først. Derfor læste vi
forskellige tekster og undersøgte kendte opdagelsesrejsende gennem tiden.
I
Drama Studio skulle eleverne så anvende deres tilegnede viden og bringe
fantasien i spil. Et arbejde der var tæt forbundet med danskfagligelementer som
person- og miljøkarakteristik.
Alle
elever havde til arbejdet fået et sæt med opgaver, hvor de først skulle
forholde sig til det enkelte element i en gruppe, f.eks. skabelsen af deres
hovedperson, hvorefter de fortsatte arbejdet i Drama Studio og gav deres person
liv. Sådan fortsatte arbejdet indtil alle havde fået skabt en levende
fortælling digitalt.
Annonce:
Jeg
har efterhånden brugt programmet i flere forskellige fag, og hver gang ser jeg
det samme billede. Elever der griner, samarbejder og lærer.
Læringsudbyttet
blomstrer
I
danskundervisningen skal vores elever selvfølgelig lære at genkende navneord og
bøje disse. Men alt behøver ikke foregå, ligesom da vi selv gik i skole. Jeg
havde derfor sat mig for at lave en lille gættekonkurrence. Derfor jeg lavede en skabelon for et skuespil i Drama Studio, som mine elever kunne arbejde videre med.
Her skulle de
beskrive forskellige navneord, uden at skrive selve ordet. En sjov lille aktivitet, hvor der hurtigt gik sport i, hvor
mange beskrivelser de kunne nå at lave og efterfølgende gætte.
Annonce:
I
fremmedsprogsundervisningen kan Drama Studio også være et oplagt tilvalg. Min
engelsk-kollega har flittigt brugt programmet til at få alle eleverne til at
indgå i en faglig dialog på engelsk. Her havde hun delt en skabelon med
eleverne, med forskellige spørgsmål på engelsk. Og så skulle eleverne indtale deres svar.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Engelsklæreren kunne efterfølgende sidde og lytte til alle
elevernes indtalinger. Også dem som normalt aldrig sagde noget i
timerne. Her blev alle altså hørt.
Mine
kolleger er simpelthen så utrolig seje. Min matematikkollega valgte at lave
regnehistorier med eleverne i Drama Studio.
Hver elev lavede et skuespil, hvor
en skuespiller kommer ind i en butik og vil købe forskellige varer, hvorefter
en anden elev regner det ud og giver svaret. Det er da fedt.
Annonce:
Elevernes læringsudbytte blomstrer virkelig, når undervisningen kobles til
deres hverdag og interesser. Det er som om, at hvis de genkender sig selv i
det, de lærer, så åbner de sig virkelig op og dykker ned i stoffet med iver og
engagement.
Jeg kan tydeligt se, hvordan mine elever trives, når de får lov til
at tage styringen og udfolde deres kreativitet.
Der findes en overflod af fantastiske redskaber og ressourcer tilgængelige for
os som lærere, og det er vores mod og vilje til at udforske dem, der virkelig
åbner dørene til nyskabende undervisningsmetoder.