Debat

DLF mener: Bedre arbejdsliv for lærere betaler sig

Publiceret Senest opdateret

For tiden kører debatten om vores arbejdsliv i Danmark derudad. Politikere på højeste niveau ridser skarptslebne budskaber op om at sikre fremtidens arbejdsudbud, og vi opfordres sågar til at hylde dem, der henter deres børn fem minutter i børnehavens lukketid. 

I fagbevægelsen og Danmarks Lærerforening følger vi naturligvis nøje med og blander os i denne debat. Det sidste er der især grund til at gøre, når politikerne forsimpler deres argumentation for, at så mange som muligt skal arbejde på fuld tid, til et spørgsmål om danskernes arbejdsmoral.

For så misser man i mine øjne det helt væsentlige: Hvordan vi som samfund sikrer arbejdsforhold og et arbejdsmiljø, som man faktisk kan holde til at være i som medarbejder på fuld tid.

I Danmarks Lærerforening er andelen af medlemmer, der er ansat på deltid, steget fra 12 til 19 procent på ti år. Der kan være flere gode grunde til, at man går ned i tid – for eksempel for at få et travlt familieliv med små børn til at gå op eller have færre timer de sidste år af arbejdslivet, så man måske til gengæld kan blive et år eller to mere på sin arbejdsplads.

Men for alt for mange læreres vedkommende handler stigningen om, at man simpelthen ikke kan klare at være folkeskolelærer på fuld tid.

Der er et for stort arbejdspres og for hårdt arbejdsmiljø – både psykisk og fysisk. Indflydelsen på dagligdagen er blevet mindre. På den tunge ende af vippen sidder opgaverne, mens tiden og resurserne i den anden ende flagrer uden jordforbindelse. Man har kort sagt for svært ved at lykkes med opgaven med den gode undervisning. 

Jeg synes, at politikerne glemmer denne side af mønten i debatten om fremtidens arbejdsudbud. Og det er i mine øjne her, vi virkelig kan rykke samfundet i en bedre retning.

Hvis vi som samfund for eksempel investerer i et bedre, sundere og mere sikkert arbejdsliv for lærerne, får vi det tilbage – og mere til – ved færre sygemeldinger og bedre arbejdsliv og dermed også bedre liv og livsmuligheder for børn og unge. Dermed betaler investeringen sig også på det rent samfundsøkonomiske plan. 

Det har vi selvfølgelig et kæmpe fokus på i Danmarks Lærerforening, og vi har løsningerne klar. Det er på høje tid, at politikerne også går fuldtonet ind i denne del af debatten om fremtidens arbejdsudbud og handler på de problemer, der er.