Sådan kan du passe på de nye lærere

I denne uge er det ikke blot første skoledag for eleverne, men også for et nyt kuld lærere, som lige er blevet færdiguddannet og skal til for alvor at begynde deres lærerliv. Om to år har hver sjette forladt faget igen.

Publiceret

Det kan skolen og kommunen gøre forde nyuddannede lærere

Tine Brock mener at skoler og kommuner kan gøre meget for athjælpe de nye lærere godt i gang.

1)     Give nye lærere mere tid, forståetsom færre undervisningstimer. De har så meget mere at sætte sig indi end andre har.

2)     Mentorordninger. Giv de nyuddannedeen person, som de kan gå til uden at de føler sig til besvær.

3)     Kommuner kan lave netværk fornyuddannede lærere, eventuelt online. Der er i den grad behov forat de studerende kan mødes og dele gode og dårlige oplevelser medhinanden.

4)     Ledelsen skal lægge sig i selen forat tage godt imod den nyuddannede. Hold gerne med et møde alleredefør sommerferien, allerhelst lige efter ansættelsen. Måske kan dennyuddannede møde sin klasse inden ferien, finde ud af, hvorkopimaskinen står, blive oprettet på skolens netværk og såvidere.

5)     Ledelsen bør desuden tage enopfølgende samtale med den nye lærer kort tid inde iskoleåret. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er i disse dage, det berømte praksischok rammer de nyuddannede lærere. Hvis det går som det plejer, vil hver sjette af dem blive ramt så hårdt, at de vælger at forlade folkeskolen, inden der er gået to år. Det er helt uholdbart, mener hovedstyrelsesmedlem i Lærerforeningen Niels Lynnerup. Han mener, at en af måderne at vende udviklingen er, at få mentorordninger for de nyuddannede, når de bliver ansat i folkeskolen.

"Som det er nu, ar det frivilligt for arbejdsgiverne om de vil tilbyde en mentorordning eller ej", siger han.

"Det er en del af flere lokalaftaler, men det er vigtigt at det bliver formaliseret og aftalebaseret. Der skal være afsat tid til det og så mener vi i foreningen at der også skal være en form for uddannelse af den, der skal være mentor, for det at være en god lærer er ikke nødvendigvis det samme som at man er en god mentor".

"Håndbogen er mit bidrag til at vi kan beholde de gode, unge lærere i folkeskolen, frem for at de giver op og i stedet læser videre, som jeg synes mange af vores dygtige studerende gør", fortæller Tine Brock. "Jeg tror ikke, der er ret mange arbejdspladser, hvor man bliver så bombarderet første dag, man møder op. Og det fortsætter. Så håber jeg at det er en støtte, at kunne læse, at sådan er det for alle - og det bliver bedre".

På Facebook har Trine Bek Gold åbnet en facebookgruppe for nyuddannede lærere med omkring 590 medlemmer. I gruppen oplever hun at der er kæmpe behov for at have et sted at stille de spørgsmål, man måske ikke har lyst til at stille et rutineret team, "uanset hvor søde og åbne, de er" som hun formulerer det.

Trine Bek Golds har nu også etableret et online mentorforløb mod betaling. Men egentlig ville hun ønske, at forløbet var overflødigt.

Burde være en kommunal opgave

Burde være en kommunal opgave

"Hvis det var op til mig, så skulle der være en mentor til alle nyuddannede lærere i alle kommuner, for overgangen fra den meget teoretiske læreruddannelse til at stå i den klasse med 27 elever, er et chok for alle" siger hun. "Eller der skulle komme almindelige, aktive lærere ind på læreruddannelsen og undervise de studerende, for eksempel en workshop en gang om måneden. Med det skal være praksisorienteret. Det må endelig ikke være en, som står og fyrer mere teori af."

Powered by Labrador CMS