Debat

Mon man kan lægge svarene sammen i trivselsundersøgelsen?

Jeg har skrevet til ministeriet, fordi den nationale trivselsmålig har vakt bekymring og forundring på flere skoler i landet. Vi har set, at ugebrevet A4 har lavet sammenligninger af vores skole med andre skoler i landet, og vi kan ikke genkende os selv i resultatet, og forstår heller ikke, hvordan dette resultat er opstået.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har en masteruddannelse fra DPU, der blandt andet betyder, at jeg har en del kendskab til psykometriske analyser af spørgeskemaer og tests. Jeg vil derfor anmode om aktindsigt i de psykometriske analyser, der er foretaget af svarmønstre ved den nationale trivlselmåling

Jeg er særligt interesseret i at få aktindsigt i eventuelle Chronbachs Alfa analyser, og om spørgeskemaets svarmønstre tyder på, at trivselsmålingen lever op til en Rasch-model. Er der foretaget andre former for statistiske analyser, vil jeg selvfølgelig gerne have aktindsigt i dem også.

Det, jeg er interesseret i at vide er, om der er statistisk grundlag for at anse den nationale trivlselsmåling for måling af endimensionel trivsselsegenskab, ifølge almindelige itemresponsmodeller. Måler alle items i spørgeskemaet  den samme psykiske egenskab, og kan der estimeres kun en personparameter ved trivselsmålingen?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Viser det sig, at den nationale trivselsmåling ikke er endimensionel, er det vigtigt, at ministeriet gør opmærksom på dette, så vi undgår, at nogen får den ide, at lave optællinger og sammenlægninger af svarmønstre i undersøgelsen. Det er vigtigt, at vi ved, om der er statistisk grundlag for at sammenligne resultater af HELE undersøgelsen, eller om det kun er statistisk grundlag for at sammenligne svar på enkeltspørgsmål fx "Hvor mange elever på de enkelte skoler klager over ond i maven."

Med mange venlige hilsener og håb om et hurtigt og fyldestgørende svar

Marina Norling