Helle Houkjær og Lone Skafte Jespersen vandt DM i naturfag med deres undervisningsprojket 'Miljø og Innovation'

Lærere fra Krogårdsskolen har vundet DM i naturfag

Naturfagslærerne Helle Houkjær og Lone Skafte Jespersen fra Krogårdsskolen i Greve er kåret som vindere af DM i naturfag 2008. Projektet 'Miljø og Innovation' er et undervisningsforløb, der lader 8. klasser løse klimaproblemer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helle Houkjær og Lone Skafte Jespersen havde en oplevelse af, at mange elever følte sig magtesløse i forhold til klimaproblemerne. Derfor har de startet et valghold i emnet.

De to lærere indgik et samarbejde med rådgivende ingeniørfirmaer og Statens Byggeforskningsinstitut og satte derefter eleverne i gang med at opbygge viden om klimavenlige energibesparelser i hjemmet og på skolen.

I undervisningsforløbet undersøger eleverne lokale virksomheder og de bygninger, de selv færdes i til daglig. For eksempel ved at tage termobilleder, som viser, hvor der sker unødigt varmeudslip. Det hele munder ud i konkrete løsninger på energispildproblemer og dannelsen af en klimapatrulje, som formidler resultaterne til andre skoleklasser og til de virksomheder, der har deltaget i forløbet.

Eleverne skal selv have indflydelse

DM i naturfag afholdes for at sætte fokus på, at skolerne og gymnasierne er fulde af dygtige og inspirerende naturfagslærere, der virkelig tænker ud af boksen for at udfordre deres elever med kreative undervisningsforløb. 37 projekter var nomineret og 12 var udvalgt til finalen, hvor Helle Houkjær og Lone Skafte Jespersen altså løb med prisen.

Deres projekt 'Miljø og Innovation' udmærker sig ifølge dommerne ved at "beskæftige sig med et væsentligt emne, hvor viden samtidig anvendes i praksis, og ved at tage udgangspunkt i elevernes hverdag og lade dem få indflydelse".

Undervisningsminister Bertel Haarder var også begejstret.

"Vi ved, at mange unge synes, at naturfag er meget vigtigt. Men vi ved desværre også, at mange unge ikke selv har lyst til at være dem, der skal uddanne sig inden for naturfag. Derfor er det så vigtigt, at de unge møder en undervisning, som er relevant og kreativ. Det er det, som DM i naturfag også handler om", siger han.

De 12 finaleprojekter kan bruges direkte i undervisningen på andre skoler og kan downloades via linket til højre.