Debat

En arbejdstidsaftale uden centralt fastsatte normer er ikke noget værd!

Den arbejdstidsaftale, der lige er indgået mellem DLF og KL, efterlader den enkelte lærer og lærerne i de enkelte kommuner til, måske nok mere transparens, men ellers lokalaftaler, der vil være determineret af de lokalpolitiske styrkeforhold og den kommunale økonomi. Med andre ord, vil vi som lærere fortsat komme til at arbejde under meget forskellige arbejdsvilkår fra kommune til kommune og uden normer og værn til fagretsligt at beskytte os.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg må desværre konstatere, at ledelse og hovedstyrelsen i DLF mere og mere har lukket sig om sig selv, og har set det som sit vigtigste formål at kunne sige, at de nu har indgået en arbejdstidsaftale med KL. At man som ledelse i DLF kan fortælle omverdenen, at man er lykkedes med at lave noget, der kan kaldes en arbejdstidsaftale, og at lov 409 omsider er afskaffet.

Problemet er ”blot”, at det er en dårlig og skadelig aftale for lærerne. Aftalen indeholder ligesom lov 409 INGEN VÆRN i forhold til, hvor meget vi skal undervise, og hvor meget forberedelsestid vi har krav på. For det er jo her den daglige udfordring ligger for lærerne ude på skolerne, at vi ikke har nok tid til forberedelse, feedback til eleverne og efterbearbejdning af undervisningen.

Kun i glimt er der tid til at reflektere over sin pædagogiske og didaktiske praksis, hvilket også ofte under de nuværende forhold bare giver anledning til dårlig samvittighed over for elever og kollegaer, da der ikke er tiden til at gøre det bedre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Arbejdstidsaftalen skal sikre såkaldt større transparens, siges der, så vi som lærere bliver inddraget i skoleledelsens prioriteringer og beslutningsgrundlag, så vi føler os hørt og set og forstår, at vi er nødt til at yde ekstra for ”at lykkes” inden for skolens budget/det kommunale skolebudget. Vi har med aftalen også fået krav på, at der lokalt sættes timetal og indhold på opgaver på minimum 60 timer om året. Men hvad hjælper det, når der ikke sættes loft over antallet af undervisnings-lektioner og ikke sættes en fast norm for forberedelses-tiden. Altså ingen fast tid på eller beskrivelse af vel nok en af de allervigtigste opgaver, nemlig forberedelse!

Aftalen ”sikrer”, at hvis det hele bliver for urimeligt, kan vi hente hjælp udefra hos DLF og KL. Men hvilken presset lærer/lærerteam har egentlig lyst til at gøre sig ”uheldigt” bemærket på en skole/i en kommune, hvor økonomien er presset?

Den arbejdstidsaftale, der lige er indgået mellem DLF og KL, efterlader den enkelte lærer og lærerne i de enkelte kommuner til, måske nok mere transparens, men ellers lokalaftaler, der vil være determineret af de lokalpolitiske styrkeforhold og den kommunale økonomi. Med andre ord, vil vi som lærere fortsat komme til at arbejde under meget forskellige arbejdsvilkår fra kommune til kommune og uden normer og værn til fagretsligt at beskytte os.

Som den lille dreng i et eventyr engang sagde: ”… men han har jo ingen tøj på!” Og tænk sig, det havde kejseren faktisk ikke. Men det var man ligeglad med i kejserriget. Her var man mere optaget af, hvem den næste kejser skulle være.

Er du også bekymret for om det indgåede forhandlingsresultat er en god aftale, og overvejer du også at stemme nej til den indgåede arbejdstidsaftale, så tjek denne FB-side

https://www.facebook.com/OK21-L%C3%A6rere-stem-NEJ-til-uklare-aftaler-103252221261173