"Lærerne får samme årsværk som før, men mere af arbejdet skal gøres på skolen", siger lærerformand i Norge Ragnhild Lied

Forlig i Norge med mere arbejdstid på skolen

Forhandlerne nåede med hjælp fra forligsmanden til enighed i morges, så man undgår strejke i de norske kommuner. Det lykkedes Utdanningsforbundet at bevare en central arbejdstidsaftale for de norske lærere med en ramme om undervisningstiden, men lærerne vil få flere arbejdstimer på skolen end i dag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Når vi får forklaret denne aftale for medlemmerne, vil de kunne se, at vi har sikret vigtige principper i fire år fremover", siger formand for lærerforeningen Utdanningsforbundet og forhandlingsleder for de kommmunalt ansatte Ragnhild Lied til utdanningsnytt.no. Hun fremhæver, at aftalen sikrer tid til forberedelse og efterbehandling af undervisningen.

Riksmekler eller forligsmand Reidun Wallevik fremlagde en mæglingsskitse kort efter det egentlige fristudløb ved midnat i nat, men først ud på morgenen var der enighed om formuleringerne.

Afgørelse i weekenden: Strejke eller forlig i Norge

Efter sammenbruddet i arbejstidsforhandlingerne i januar, blev lærernes forhandlinger en del af den samlede kommunale overenskomstforhandling, som altså endte med mægling. Lærerne får i gennemsnit en lønstigning på 18.000 norske kroner, Dertil kommer en lokal pulje på 1 procent per 1. juli. Se hele mæglingsskitsen via linket til højre.

7,5 time om dagen på skolen

Forliget om ny arbejdstid for lærerne medfører, at lærerne skal være på skolen 7,5 time per dag i elevernes skoleår under forudsætning af, at der er velegnede lærerarbejdspladser på skolen. Der er også åbnet mulighed for at udvide lærernes arbejdsår, men kun hvis der lokalt kan opnås enighed om det.

"Jeg skal ikke lægge skjul på, at det er den del af aftalen, vi er mindst tilfreds med", siger kommunernes topforhandler Per Kristian Sundnes til ks.no. "Men vi har fået tydelige tilbagemeldinger fra vores medlemmer om, at det allervigtigste at få på plads var mere daglig tilstedeværelse på skolen. Det har vi fået igennem, og det er vi godt tilfredse med. Det giver arbejdsgiveren en nødvendig forudsigelighed til at kunne planlægge samarbejde og skoleudvikling. Vi er sikre på, at det vil bidrage til en god udvikling i norsk skole".

Læs mere

Mæglingsskitsen

utdanninngsnytt.no

ks.no