Forsker: Der er behov for fælles aftaler om mobiler i undervisningen

En sag fra Strib Skole har sat i gang i debatten for eller imod mobiltelefoner i undervisningen. Det handler slet ikke om mobiltelefoner, siger eksperter, men hvilke aftaler lærer, elever og forældre laver i samarbejde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mobiltelefoner i undervisningen er en spændende og kreativ måde at arbejde med et fag på. Men ud-over at tilbyde et nyt læringsrum, ligger der også en potentiel risiko for, at mediet kan bruges uhen-sigtsmæssigt til at skade eller miskreditere et andet menneske. Det viser en sag fra Strib, hvor tre drenge optog deres lærer i færd med at smide andre larmende drenge ud af klassen.  Ditte Laursen fra Aarhus Universitet har skrevet ph.d. om det mobile samtalerum og unges kommuni-kation og samværdsformer via mobil. I hendes optik er mobiltelefonen en så integreret del af de unges liv og hverdag i dag, at det vil være helt utænkeligt at forbyde dem i undervisningen. Regler nytter ikke, men der skal laves aftaler før brug, som både elever, lærer og forældre er enige om. "Jeg kender ikke den konkrete sag fra Striib. Men min holdning er, at mobiltelefon også kan være elevernes mulighed for at dokumentere forhold, som kan være svære at komme igennem til rektor med". Hun mener, at det er lærerens opgave at støtte eleverne i at udvikle en god mobiletik og i fællesskab med eleverne og deres forældre fastsætte normer for, hvornår det er okay, at den er tændt, og hvornår den skal være slukket. "Man kan ikke regulere sig ud af en uheldig brug af mobiltelefoner, men italesætte og perspektivere konsekvenserne. Billeder og video distribueres lynhurtigt, og de unge mangler overblik over følgerne", siger Ditte Laursen.

Fordelene ved mobile medier er større end ulemperne Ifølge Ditte Laursen er mobiltelefoner grundlæggende en god ting, hvis læreren er bevidst om, hvordan man bruger mediet og løbende integrerer det i undervisningen. Hun bakkes op af Lisa Gjedde, professor med særlige opgaver på Aalborg Universitet i København og forsker i IT og læringsdesign. "Mobiltelefoner er geniale i undervisningen, fordi eleverne har adgang til så meget i en lille form og hurtigt kan orientere sig inden for et område". Selv om der er risiko for, at eleverne bruger deres telefoner til andet end faglig læring, mener Lisa Gjedde, at fordelene er større end ulemperne. "I det øjeblik, man fokuserer på det konstruktive i mediet, ryger det negative i baggrunden. Min pointe er, at jo mere læreren bruger mobiltelefonen som en bevidst strategi i elevernes læring, jo mere for-holder eleverne sig refleksivt til de positive og negative konsekvenser". Og fordi danske børn i høj grad bekender sig til mobile medier og næsten alle har en i tasken, mener Lisa Gjedde, at det politiske fokus på området er for ringe. Der er brug for vidensdeling og mere spe-cifikke rammer for, hvordan mediet integreres i undervisningen.  "Det er ikke den enkelte lærer eller skoles problem, det er opgaven for stor til."