Det er et problem, at der er læreruddannelser, som ikke kan udbyde alle skolens fag. For det gør svært for landets folkeskoler at skaffe lærere, der kan dække alle skolens fag.
Det mener uddannelseschef på læreruddannelsen på UCL i Odense Søren Smedegaard.
”Udfordringen er, at jo færre studerende, man har, jo færre studerende er der også til at vælge og fordele sig på læreruddannelsens brede fagvifte,” siger han og peger på, at antallet af lærerstuderende de senere år har været faldende.
Læs også
Han mener, at det både skaber udfordringer med såvel den økonomiske såvel som den faglige bæredygtighed, når der er færre studerende til at vælge mellem undervisningsfagene.
”Spørgsmålet er, hvor tyndt kan man smøre fagene ud. Et hold med få studerende koster jo i store træk det samme som et hold med mange. Derfor er det relativt dyrt at have små fag, som få studerende vælger,” siger han.
Og der er også en faglig udfordring ved at have små hold, påpeger uddannelseschefen.
”Hvis man over tid har et fag, som man nok udbyder, men som ikke realiseres, fordi der er for få studerende, der vælger faget, så kan det være en udfordring at fastholde både fagligheden og kulturen omkring et fag,” siger han og tilføjer:
Mange har en humanistisk-samfundsfaglig baggrund, så de ender typisk med at vælge samfundsfag, engelsk og historie
Anthon Berentzen Forperson for Lærerstuderendes Landskreds
“Fag skal gerne udbydes kontinuerligt for også at kunne inspirere nye studerende til at møde faget,” siger han.
Og er der kun 5-10 studerende på et fag, er det desuden svært at danne grupper og have nogen at sparre med, tilføjer han.

Praktikkoordinatorer kan vække de studerendes ild
Han fortæller, at læreruddannelsen er i løbende dialog med kommunerne om, hvilke fag skolerne har svært ved at få dækket.
”Så tager vi systematiske samtaler med praktikkoordinatorerne på skolerne, så vi kan sørge for, at de studerende i deres praktikker kommer ind og oplever de fag, som der er mangel på lærere i”.
Læs også
For Søren Smedegaard oplever, at praktikken kan ændre, hvad de studerende vælger af fag.
“Selv om den studerende måske ikke umiddelbart tror af, at han eller hun tænder på naturfag, kan det ændres fuldstændigt, hvis der er en faglig, optændt lærer, der arbejder med eksempelvis natur/teknologi”.
Han fortæller også, at læreruddannelsen i Jelling har haft succes med tiltag, der får de studerende til fag, som ellers ikke er så søgte. Blandt andet ved at lave sprogcafeer, hvor studerende kan komme forbi og smage på sproget.
“Det er en anden måde at sætte særligt fokus på fag, der kan være udfordret af mindre søgning. Det har gjort, at vi helt konkret har kunnet oprette tyskhold”.
Søren Smedegaard kunne desuden godt tænke sig mere samarbejde mellem læreruddannelsen og ungdomsuddannelserne.
“Jeg så gerne, at de unge mennesker smager på en bred og alsidig pædagogisk fagvifte, der kan åbne flere af de fag, man fx møder på en læreruddannelse,” siger han.
LL: Vis de studerende, hvad fagene kan i skolen
Forperson for Lærerstuderendes Landskreds (LL) Anthon Berentzen roser læreruddannelsen i Odense for initiativerne til at få flere til at vælge de mindre populære fag.
Han oplever, at professionshøjskolerne generelt kunne blive bedre til at vejlede de studerende, når de skal vælge fag.
”Nogle steder nøjes man bare med en lille messe, hvor de studerende bliver præsenteret for et par fag, og så vælger de ofte de fag, de kender fra gymnasiet. Mange har en humanistisk-samfundsfaglig baggrund, så de ender typisk med at vælge samfundsfag, engelsk og historie”.
Han er enig i, at praktikken er en god anledning for at vise de studerende flere muligheder.
Derfor er det oplagt at være opmærksom på at udnytte, at de studerende kommer tidligere ud på skolerne på den nye læreruddannelse.
”Man vælger ofte fag det første halve år. Nu har man praktik det første år, så det giver en mulighed for at påvirke de studerende. Det er en god ide at lade dem være sammen med skolens faglige fyrtårne for at vise dem, hvordan geografi, fysik og tysk kan se ud”.
Uddannelse og studerende er enige: Lad dygtige lærere vise, hvad tysk og naturfag kan
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.