Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Lærermangel

To læreruddannelser har succes med at tiltrække udenlandske studerende: “Vi udvider kagen”  

Det giver nogle udfordringer, men det er bedre end ingen studerende, siger rektor for Danmarks sydligste læreruddannelse, der går over grænsen for at tiltrække nok studerende.

"Med den internationale linje udvider vi kagen og tænker ud over Danmarks grænser," siger Alexander von Oettingen.

Foto: Jesper Knudsen
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
2 kommentarer
22. september 2025, kl. 04:13
2 kommentarer

Hvad gør vi, når vi gang på gang oplever, at færre søger ind på læreruddannelsen?

På UC Syd har man valgt at tage to greb i brug for at appellere til nye grupper af studerende. Den ene er både at gøre uddannelsen både helt og delvis digital. Den anden er, at man har oprettet en international linje for at tiltrække udenlandske studerende.  

Det fortæller rektor Alexander von Oettingen.

”Den digitale læreruddannelse tiltrækker en anden gruppe studerende, der fx arbejder eller har en familie. Med den internationale linje udvider vi kagen og tænker ud over Danmarks grænser ved at tiltrække lærerstuderende fra andre lande, fordi Danmark er et attraktivt land at være i,” siger han.

Rektor: Ikke samme problemer som RUC

I den seneste tid har Roskilde Universitet været i mediernes og politikernes søgelys, fordi hver sjette nye kandidatstuderende i 2024 kommer fra Bangladesh.

Her har bekymringen været, at de studerende fra Bangladesh udnytter muligheden for at få et studievisum til at komme til Danmark og ind på det danske arbejdsmarked ved siden af studiet.

Sagen har foreløbig ført til, at Roskilde Universitet helt har lukket en kandidatuddannelse, og bestyrelsesformanden har trukket sig.

Den udfordring oplever de ikke på UC Syd, lyder det fra Alexander von Oettingen.

”Vi har ikke oplevet det samme som universiteterne med massiv søgning fra et enkelt land. Det skyldes nok, at vi ikke er så attraktive, fordi vi har velfærdsuddannelser, som er svære at tage med hjem. Bliver du uddannet som ingeniør, kan du få arbejde i dit hjemland, men du kan ikke bare få dig et arbejde på en skole i dit hjemland med en dansk læreruddannelse,” siger han.

Rektoren oplyser, at de har studerende fra tæt på 40 lande, og langt hovedparten kommer fra Tyskland.

”Af vores 124 internationale studerende på læreruddannelsen er de 31 fra Tyskland. 11 fra Ungarn og 10 er fra Rumænien. Derudover er resten én eller nogle få fra samme land”, fortæller han.

Har I oplevet noget, når I har modtaget ansøgninger?

“Vi er håndholdt gået ind og kigget på, om vi har sådan nogle ansøgninger. Vi oplever nogle gange nogle underlige ansøgninger fra samme land med 10-20 ansøgere på samme tid. Dem har vi afvist,” siger UC Syd-rektoren.

Folkeskolen afdækkede for nyligt, at den faldende søgning til læreruddannelsen betyder, at stadig flere læreruddannelsessteder har svært ved at oprette hold i alle skolens fag. Derfor har professionshøjskolen UC Syd og flere andre læreruddannelser indført muligheden for at tage nogle fag digitalt.

”Det gør, at vi kan samlæse studerende fra flere læreruddannelser, så vi trods alt kan udbyde faget,” siger han.

Første år på engelsk

På den internationale profil er de internationale studerende samlet det første år, hvor undervisningen er på engelsk, ligesom de også får engelsk som deres første undervisningsfag. Den lokale sprogskole står for at lære dem dansk.

Efter år ét indsluses de med de danske lærerstuderende og følger herefter en normal læreruddannelse på dansk. Ligesom de danske studerende skal de udenlandske studerende ud i praktik én dag om ugen allerede på første semester.

Men det kræver, at der er folkeskoler, der er klar til at tage imod studerende, der ikke taler dansk.

”Det giver selvfølgelig nogle problemstillinger. For det er klart, at skolerne helst vil have studerende, der kan dansk. Men det er ét beskedent greb, vi prøver at eksperimentere med i en tid, hvor der er mangel på studerende.”

Hellere en fra München end slet ikke nogen

Ifølge rektor er der derfor behov for at lave nogle særlige samarbejdsaftaler med kommunerne og skolerne.

”Her gør vi det klart, at I den næste tid kommer til at tage imod andre typer studerende med andre nationaliteter og sprogkompetencer. Men hellere en lærerstuderende fra München, der er i gang med at lære dansk, end slet ikke nogen,” siger Alexander von Oettingen.

Den kendte rektor understreger, at UC Syd langt fra kan garantere, at de udenlandske studerende bliver i landet og får job på en folkeskole, når de har færdiggjort uddannelse.

Men han mener, at det øger sandsynligheden for det, at langt de fleste af deres studerende kommer fra europæiske lande.

”På universiteterne ser man i højere grad uddannelsesturisme. Dem, vi har hos os, er typisk fra Spanien, Tyskland og England, som gerne vil have en eksistens i Danmark,” siger Alexander von Oettingen.

Udover UC Syds campus i Haderslev har Absalons læreruddannelse i Vordingborg også en læreruddannelse med international profil.

Folkeskolens afdækning har vist, at de studerendes valg af undervisningsfag ikke stemmer ret godt overens med behovet ude på landets skoler. Vi har spurgt Alexander von Oettingen, hvad der kan være årsagen:

Oettingens 3 bud på, hvorfor de studerende vælger skævt

tysk flag

Fag kan have rygtet imod sig

Fag som tysk og musik har et ry om at være svære at undervise i. Tysk er elevernes hadefag, og musik kræver rigtig god klasseledelse for, at det ikke ender i kaos. Og når vi har en folkeskole med mange forskellige problemer, er det måske ikke lige ekstra udfordringer, du går efter som studerende.

dampende gryde

Fag kan i en periode udvikle sig til modefag

Fag kan for en periode blive modefag. Da jeg læste, var hjemkundskab det helt populære fag, fordi Claus Meyer var begyndt at blive en stor stjerne i medierne. Musik var også meget større den gang. Hvis det viser sig, at nogle fag bliver for populære over et længere stræk, er det noget, vi som uddannelse bliver nødt til at italesætte meget offensivt.

danmarkskort

Geografi påvirker også fag

Fag kan også have en geografisk forankring. I vores område er tysk særligt stort, mens fransk jo desværre kun er at finde i København og nogle gange i Aarhus. Men begge sprogfag er meget udfordret, og det er meget bekymrende. Så alvorligt at der er brug for, at vi politisk og som samfund bliver enige om, at det skal vi gøre noget ved. For er et fag først helt væk, er det næsten umuligt at genoplive det igen.

2 kommentarer

Læs også

  • Internationale studerende
    Lærermangel

    I Vordingborg skal udenlandske studerende være med til at løse lærermanglen

  • Billede af Felix Bischof på en kornmark
    De små fag forsvinder

    Fag forsvinder fra læreruddannelsen: Felix måtte nøjes med sit tredjevalg

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

To læreruddannelser har succes med at tiltrække udenlandske studerende: “Vi udvider kagen”  

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS