Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Fondspenge

Han var den første leder til at udvikle sin skole med fondspenge

Som skoleleder var Kristian Toft en af de første, der spottede muligheden for at søge fondsmidler. Han frygter ikke, at de private penge giver politikerne anledning til at spare på skolebudgettet.

På Mølleskolen skaffede Kristian Toft blandt andet penge til et stort naturfagligt eksperimentarium.

Foto: Tor Birk Trads
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
5 kommentarer
3. november 2025, kl. 04:48
5 kommentarer

Det tog ikke Kristian Toft længe som ny, ung skoleleder at beslutte sig for, at han måtte gøre noget for at skaffe penge til sin skole. For han havde en masse ideer, men pengene til at realisere dem var der ikke. I stedet fik han at vide af kommunen, at han skulle spare to procent om året.

”Jeg gider ikke være skoleleder, hvis jeg skal spare og skære hele tiden. Så jeg tænkte: ’Hvordan kan jeg få lov til at udvikle?’ Det blev starten på, at jeg tog et kig på fondsverdenen,” fortæller han.

På det tidspunkt var det alt andet end almindeligt overhovedet at overveje at søge hjælp fra en fond til at betale for noget i folkeskolen. Derfor fik det en del opmærksomhed i kommunen, da Kristian Toft første gang søgte en fond om økonomisk hjælp til at få bygget en multibane til Vestre Skole i Silkeborg.

”Det kom bag på politikerne. Faktisk fik jeg først at vide, at det måtte jeg ikke. Men så skubbede vi lidt til systemet, og så fik vi lov alligevel.”

Ansatte billig hjælp

Siden er det blevet til mange fondsansøgninger, men Kristian Toft fandt dog ud af, at det var for svært selv at finde tiden til at søge som skoleleder. Løsningen har været at ansætte akademikere i virksomhedspraktik, som har haft til opgave at skrive ansøgningerne.

”For man har brug for hjælp til opgaven. Det tager tid og kræver tålmodighed. Og dengang var der ikke hjælp at hente fra kommunen,” siger han.

Kristian Tofts succes med at skaffe penge har givet genlyd i skolekredse, og gennem årene har mange kontaktet ham for at få gode råd.

”Det første råd er, at det skal være en ny ide. Du kan ikke bare søge om en ny legeplads. Det må aldrig lugte af, at du er en skole, der mangler penge til noget, der i virkeligheden burde betales af egen kasse.”

Kristian Toft:
Mine 3 bedste fondsprojekter

Kristian Toft foran sit eksperimentarium
Kristian Toft er tidligere skoleleder og i dag skolechef i Aalborg Kommune. Han har søgt fonde omtrent ti gange og modtaget midler for cirka 50 millioner kroner. Foto: Tor Birk trads

1: Mit største projekt er det store udendørs eksperimentarium på Mølleskolen i Ry. Her kan alle elever i kommunen eksperimentere med vind, vand, solceller, lys, plantestrøm, 3-d-print og laserskæring, og det er også åbent for alle andre. Man kan for eksempel 3-d-printe en minimodel af Gudenåen og laserskære vind- og vandmøller. Vi fik støtte fra flere forskellige fonde og sponsorater fra lokale virksomheder. Samlet set fik vi ti millioner kroner. Kommunens naturfagslærere har også fået efteruddannelse dér.

2: Mit sidste projekt på Mølleskolen var, at vi gerne ville udvikle praksisnære metoder til at styrke børns karakterdannelse. Det fik vi seks millioner kroner til fra Samfonden, som gav mig mulighed for at ansætte en projektleder. Pengene gik desuden til at frikøbe lærere til at tage på pædagogiske weekender, hvor de udviklede ideer til, hvordan man arbejder med det didaktisk. Siden er flere kommuner kommet med.

3: Det sidste projekt lavede jeg faktisk i min tid hos Dansk Center for Undervisningsmiljø. Vi fik 4,5 millioner kroner fra Realdania til ”Skolens rum”. Det går ud på at finde eksempler på skoler, der har skabt fede og kreative lokaler uden at bruge millioner på det ved blandt andet genbrug og andre kreative løsninger. Det skal være inspiration til, at andre skoler kan gøre det samme, fordi det ikke er dyrt. For selv om regeringen har sat penge af til faglokaler, er det ikke nok.

Det øger desuden sandsynligheden for at få grønt lys gevaldigt, hvis det, man ønsker penge til, kommer mere end skolen til gavn, fortæller han.

 ”Det er altafgørende, at man ikke tænker skole fra klokken 8 til 14. Lokalsamfundet skal ind og bakke op om projektet. Laver man for eksempel et fysisk miljø, skal de lokale foreninger og forældrene kunne bruge det uden for skoletid. Det kan kræve, at du finder en løsning, hvor der er bemanding på uden for skolens åbningstid.”

Politikerne tager penge hvert år

I sin tid som skoleleder for først Vestre Skole i Ry og siden Mølleskolen i Silkeborg lykkedes det Kristian Toft at skaffe fondsdonationer for cirka 32 millioner kroner. Penge, han ikke har måttet bruge på skolens almindelige drift.

”Så det redder jo ikke alt, men det giver en udvikling, der ellers ikke ville være der. Det er flødeskum. En meget vigtig flødeskum for at kunne lave en skole, der er i udvikling,” siger han.

Læs også

Featured image for Kortlægning: Kommuner bruger fondspenge til at gøre skolen bedre
Fondspenge

Kortlægning: Kommuner bruger fondspenge til at gøre skolen bedre

Kristian Toft er flere gange blevet mødt med bekymrede eller ligefrem kritiske røster om, at han sender et signal til politikerne om, at de ikke behøvede at give folkeskolen flere penge. Men sådan fungerer virkeligheden ikke, argumenterer han:

”Jeg har været i det her game i 25 år, og jeg har aldrig oplevet, at politikere er kommet med flere penge. De har taget penge hvert eneste år, og sådan fortsætter det formentlig. Så hvis vi vil lidt ekstra en gang imellem, mener jeg, at det er en fin måde at udvikle vores folkeskole på, at vi har nogle dygtige virksomheder, som gerne vil give noget tilbage til samfundet,” siger Kristian Toft, der i dag er skolechef i Aalborg Kommune.

Har skolen penge nok?

Frem mod kommunalvalget stiller Folkeskolen skarpt på folkeskolernes økonomiske vilkår for at drive skole rundt om i landet. Rækker økonomien til, at folkeskolen er et attraktivt tilvalg for forældre? Hvilke løsninger tyer skoler og kommuner til for at skaffe flere penge? Svarene er vigtige, når du skal sætte dit kryds den 18. november.

5 kommentarer

Læs også

  • Stor kortlægning: Fonde holder hånden under skoleøkonomien i mange kommuner
    Fondspenge

    Stor kortlægning: Fonde holder hånden under skoleøkonomien i mange kommuner

  • Portrætbillede af Lucas Cone
    Fondspenge

    Forsker: Vi risikerer, at fondspengene styrer, hvad skolerne kan og gør

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Han var den første leder til at udvikle sin skole med fondspenge

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS