Kontrol er godt, men bare ikke altid i matematiktimerne

Hvis jeg skal kontrollere alting i matematiktimerne, så får eleverne aldrig tænkt en selvstændig tanke

Publiceret Senest opdateret

Jeg skal sørge for, at alle eleverne får udnyttet deres potentialer, og at de får undret sig og problemløst i matematiktimerne. 

Det er min opgave at stille spørgsmål, så de kan komme videre med deres ræsonnementer og læring. Det gør jeg ikke ved, at vi alle arbejder i takt og jeg kontrollerer. For vi lærer ikke i takt. 

Det gør jeg ved at være nysgerrig sammen med eleverne, at tale med dem om deres strategier og ved at skubbe dem godt videre i det faglige stof. Stille krav til dem, som de skal stå på tæer for at kunne opfylde. Ikke de samme krav, men dem der udfordrer den enkelte.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Eleverne orker ikke at finde en løsning

Jeg oplever ofte, at eleverne går helt i stå og venter på, at jeg giver dem svaret. De orker ikke at finde svaret. Det kan virke som om, at de er vant til, at der altid er en voksen til rådighed. En der kan løse alt for dem. Alt fra konflikter til matematiske udfordringer. 

Min klasse fik nogle opgaver for, som de skulle løse hjemme. De fik ikke løst dem, og forældrene skrev tilbage til mig, at vi ikke lige fik klaret lektien. Det var elevernes lektie, men forældrene var åbenbart stærkt involveret. 

Det er for let at opgive. Det er for let at sende opgaven videre. Det er noget, der skal arbejdes med. Jeg vil ikke give dem svaret. Jeg vil have dem til at tænke selv. Og arbejde selv.

Lærerne taler for meget og lytter for lidt

Lærere taler meget, faktisk rigtigt meget. Jeg gør det også selv. Det er måske det, vi skal slutte med og i stedet lytte meget mere. Vores lærerrolle og vores opfattelse af, hvad der skal til for at skabe god undervisning, kræver nok en revision. 

Det er ikke godt nok, kun at lytte efter de ”rigtige svar”, men vi skal interessere os mere for vejen derhen. Alle vejene. Vi skal fokusere mere på strategier. Vi skal bruge mere krudt på, at eleverne får nogle gode angrebsstrategier i matematiktimerne.

Der skal mere undersøgelse til i matematiktimerne

Jeg skal tie stille og lytte mere. Øvelsen er ikke let, men nødvendig. Eleverne skal selv opdage matematikken for at forstå den. De skal lære at undersøge. De skal lære at tage initiativ og blive nysgerrige på løsninger. 

De lærer ikke altid ved blot at høre på en lærer, der har kontrol over det hele.