Små skoler er for små elever

På de ældste klassetrin skal fagligheden sikres, mener KL

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der har været bud efter de små skoler her i efteråret. Formanden for børne- og kulturudvalget i KL, venstremanden Bjørn Dahl, der er borgmester i Roskilde, opfordrede tidligere på året kommunerne til at se på deres skolestruktur. Bjørn Dahl var i flere medier citeret for at sige, at små skoler er dyre, og at det er svært at få arbejdskraft til de små skoler, fordi der ikke er nok spillerum at udvikle sig på for lærerne.

Han fremhævede en OECD-rapport, der anbefaler skolestørrelser på omkring 600 elever, fordi det skulle give det største faglige udbytte. Også på Fyn var politikerne ude efter de små skoler i efteråret. Kommunerne på Fyn har ellers en del små skoler, men for eksempel i Vissenbjerg Kommune er der planer om at nedlægge flere af kommunens små skoler og bygge en ny stor skole. Her tales også om økonomi og faglighed.

Til Folkeskolen siger Bjørn Dahl, at de lave klassekvotienter gør små skoler dyrere i udgifter per elev, men at man ikke kun skal se på økonomien.

'Det er for goldt. Man skal også se på den faglige pædagogiske vinkel og på rekrutteringen af lærere til de små skoler', siger Bjørn Dahl.

'På de små klassetrin kan der da siges meget positivt om det nære og trygge miljø for børnene og skolen som lokalt kulturcenter. Men efter 5. klasse skal vi sikre, at børnene får en lige så høj faglig standard som på større skoler, at der er lærere med linjefagskompetence, og at der er et fagligt miljø med mere end én fysiklærer og tysklærer. Hvor er den faglige sparring, hvis der kun er ét spor og én faglærer', spørger han.

'Man skal heller ikke lave de små skoler om til specialskoler. De må primært skulle dække lokalområdets børn, men det er da muligt at tage børn med særlige sociale og følelsesmæssige behov på de små skoler. Det lyder fint, når bare man sikrer sig, at smertegrænsen for skolen ikke overskrides'.

'Vi har ingen generel holdning til, at man skal lukke små skoler. KL har sagt, at vi synes, man skal se på skolestrukturen i kommunerne, fordi der skal være plads til flere elever næste år, og fordi det strammer til økonomisk. Men der er jo store forskelle på, hvad der er bedst i de forskellige kommuner'.

hela