Tommelise skal blive til musik

Fondsstøtte gør det muligt at tilføje en ny dimension til H.C. Andersens eventyr

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Tommelise', H.C. Andersens eventyr om den lille pige, der kunne sidde inden i en tulipan, og som nær var blevet gift med først en skrubtudse og siden en muldvarp, er en fortælling i dur og mol, men hvordan får man musikken og eventyret til at gå op i en højere enhed?

Det har børnekulturhuset Fyrtøjet i Odense sat sig for at finde ud af.

'Vi tror, at musikken kan bruges som et fortællende redskab, fordi eventyrgenren og musikgenren begge rører ved alle mulige følelseslag i os. Hidtil har vi koncentreret os om eventyr, drama og billedkunst, og det har givet meget i et samspil med børnene. Nu vil vi have musikken med og finde ud af, hvordan vi kan koble de forskellige genrer sammen i nogle eksemplariske eksempler, der kan bruges blandt andet i folkeskolen. Samtidig vil vi gerne styrke elevers egen og fælles identitet via eventyr og musik. Det musiske og det eventyrlige er helt fundamentalt for børn og unges læring', siger Fyrtøjets leder Ulla Englich.

For at foretage koblingen skal der gennemføres et udviklingsprojekt i 2002. Til det formål modtager Fyrtøjet i denne uge 75.000 kroner fra LB-fonden til Almenvelgørende Formål (se boks).

'Det er meget vigtigt at kunne nytænke og udvikle, hvis Fyrtøjet skal være et sted, som børn også fremover har lyst til at besøge. Den eneste måde, det kan ske på, er gennem fondsstøtte. Derfor søger vi et hav af fonde. Når det samlede budget for projektet er på 175.000 kroner, er det et godt tilskud, vi får fra LB-fonden', siger Ulla Englich.

Fyrtøjet besøges årligt af omkring 6.000 skolelelever og børnehavebørn, og selvom en stor del af dem kommer fra Fyn, er der også mange elever, der kommer fra Sjælland og Jylland.

Øresund og internet

Fyrtøjet er ikke ene om at få penge fra LB-fonden i denne omgang. Fonden modtog i år 70 ansøgninger. Fem er blevet imødekommet.

Lektor John Dienhart, Institut for Sprog og Kommunikation ved Syddansk Universitet, har fået 70.000 kroner til et projekt, der handler om at udvikle IT-redskaber til afdækning og afhjælpning af mangel på sproglig formåen og grammatisk viden inden for dansk og engelsk.

Københavns Kvindehøjskole har fået 40.000 kroner til Café Fremtiden, et såkaldt efterværnsprojekt for unge tosprogede mødre og deres børn. Projektet går ud på at støtte deltagerne, efter at de har været med til et mor og barn-kursus, og støtten har form af hjælp til læsning, skrivning af breve, bisidderaktivitet og formidling af almen information.

Tre lektorer fra Espergærde Gymnasium og HF har fået 70.000 kroner til at udvikle et internetbaseret undervisningsmateriale til hele undervisningssektoren om Øresundsregionens sociale og kulturelle historie.

Institut for Videreuddannelse, Frie Grundskolers Fællesråd og Frie Grundskolers Lærerforening har fået 75.000 kroner til et pilotprojekt, der går ud på at udvikle elevernes demokratiforståelse.

Jan Kaare er freelancejournalist

LB-fonden

LB-fonden til Almenvelgørende Formål er stiftet af Lærerstandens Brandforsikring. Fondens primære formål er at yde støtte til kulturelle, uddannelsesmæssige eller forskningsmæssige formål til gavn for undervisningsområdet. De enkelte portioner ligger mellem 40.000 og 100.000 kroner.