Debat

Løse påstande om specialundervisning

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en helt skæv udlægning, Niels Christian Sauer gav i sidste uge om reglerne for specialundervisning.

Proceduren for indstilling og henvisning er den samme som fra den tidligere bekendtgørelse fra september 2000. Nu skal forældrene orienteres skriftligt om alle indstillinger, rapporter og beslutninger om iværksættelse af specialpædagogisk bistand. Tidligere skulle informationen kun gives skriftligt, hvis forældrene bad om det. Vi har altså styrket orienteringen til forældrene.

Reglerne er fastsat i bekendtgørelsen, som blev vedtaget i december 2005. De gældende regler er altså udstedt i god tid inden ikrafttræden. Den udsendte vejledning er alene en uddybning af de gældende regler. Et tilbud om service!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For elever, som bevarer tilhørsforholdet til den almindelige klasse, skal den specialpædagogiske bistand ganske rigtigt gives enten som støtte til den almindelige undervisning eller som et særligt tilrettelagt forløb uden for klassens skema. Dette varslede jeg i et brev af 15. juni 2005 til samtlige skoler. Intentionen er, at elever, der har særlige behov, ikke må gå glip af klassens undervisning for at modtage specialpædagogisk bistand.

For enkelte elever kan undervisningen dog lægges parallelt med klassens undervisning. Det kan ske, hvis ikke undervisningsdifferentiering, brug af holddannelse samt rådgivning og vejledning af elevens lærere i tilstrækkeligt omfang har styrket eleven i faget.

Din bemærkning om lovsjuskeri er helt malplaceret. Og påstanden om, at vi er ved »at fratage elever med særlige behov deres retskrav på specialpædagogisk bistand«, savner dokumentation.