Debat

Med lånte fjer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helen Nielsen fra Dansk Videnscenter for Ordblindhed tror fortsat (Folkeskolen nummer 19), at der er en årsagssammenhæng mellem Jørgen Frosts forsøg på børnehaveklassebørn i skoleåret 1985/86 og det bornholmske fænomen med hensyn til danskfærdigheder i den internationale læseundersøgelse.

De empiriske data viser imidlertid, at rim og remse-pædagogikken pynter sig med lånte fjer, idet det fingerede forsøg resulterede i en fejlkonklusion, netop fordi Jørgen Frost på forhånd havde udelukket andre potentielle årsagsforklaringer på de fundne forskelle end lige netop Jørgen Frost!

De pålidelige data viser, at hele skalaen af elever på Bornholm klarede sig fremragende i stavning i folkeskolens afgangsprøve 1978. Hele skalaen af elever på Bornholm, der havde deltaget i læseundervisning i 1983-1991, klarede sig fremragende i læseundersøgelsen. Begge disse grupper opnåede resultaterne aldeles uden rim og remse-pædagogik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De pålidelige data viser desuden, at hele skalaen af elever på Bornholm, der havde deltaget i læseundervisning i (1986) 1987-1991, klarede sig fremragende i læseundersøgelsen. Nogle elever kan have deltaget i danskundervisning af bornholmsk standart med rim og remse-pædagogik i børnehaveklassen, andre elever kan have deltaget i danskundervisning uden rim og remse-pædagogik.

Hvilke logiske slutninger kan der drages af disse data? For det første kan det konkluderes, at samme mønster optræder både med hensyn til stavning og med hensyn til læsning, når alene pålidelige datakilder til danskundervisningen benyttes.

For det andet kan det konstateres, at både de elever, der ikke havde modtaget rim og remse-pædagogik, og de elever, hvis forhold til rim og remse-pædagogikken er uoplyst, udviser samme statistiske fordeling i læseundersøgelsen. Heraf kan det konkluderes, at læsekompetence af bornholmsk standard udvikles uafhængigt af rim og remse-pædagogikken.

Der er ingen tvivl om, at Jørgen Frost har forsøgt at tage æren af de gode resultater på Bornholm. De pålidelige datakilder viser imidlertid, at hans metode kan udelukkes som årsag til det bornholmske fænomen. Rim og remse-pædagogikken pynter sig med lånte fjer.

Birgitte Borgen Marcussen

lærer og merkonom, Gentofte