Idræt

Idrættens rummelighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- 14 integrationsprojekter om foreningslivets muligheder og begrænsninger

54 sider, gratis

Socialministeriet

Danmarks Idræts-Forbund

Telefon 4326 2060

Bogen beskriver 14 integrationsprojekter, som Socialministeriet siden juni 2000 har ydet støtte til. Projekterne er blevet til i et samarbejde med Danmarks Idræts-Forbund, og formålet var at afprøve foreningslivets muligheder til at integrere børn med indvandrer- og flygtningebaggrund. De 14 projekter har fundet sted forskellige steder rundt om i landet, i bebyggelser med mange flygtninge og indvandrere, og hvor den frivillige idræt ikke fungerede eller helt manglede.

Der er tale om to pigeprojekter og 12 drengeprojekter. Pigeprojektet i Århus var et fodboldprojekt og pigeprojektet i Rødovre et danseprojekt. Drengeprojekterne drejede sig i de fleste tilfælde om fodbold, to basketball- og et enkelt bokseprojekt.

En af grundpillerne i dansk foreningskultur er, at aktiviteterne fungerer i et samspil mellem børn, forældre og frivillige. Forældrenes opbakning er en naturlig forudsætning for arbejdet i en forening for eksempel med kørsel til kampe og trøjevask. Forældre til flygtninge og indvandrere er ikke opvokset i denne foreningskultur, og et fælles mål for projekterne var derfor at skabe en foreningskultur, der kunne fungere uden eller med en delvis forældreopbakning. Det blev derfor nødvendigt at tilføre resurser til kompensation af denne voksenindsats og til at tage hånd om særligt resursekrævende unge.

Projekterne er forskellige, og det lykkedes langt hen ad vejen at integrere og fastholde de unge i idrætsmiljøet, dette både på deltager- og trænersiden. Mange af projekterne har haft tilknyttet konsulenter og kommunal bistand, og konklusionen er, at folkeoplysningsloven og foreningskulturen ikke slår til, når det drejer sig om opgaver af social karakter.

Materialet beskriver de 14 projekter, og ved hvert projekt er angivet adressen på kontaktperson. Bogen er en fin inspirationskilde til lignende projekter.

Britta Vestergaard