Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Der ligger et kynisk regnestykke bag vores lønstigning

Med OK26 finansierer vi selv vores nedslidning.

Dennis Ahle Wegeberg
Dennis Ahle Wegeberg Lærer
6 kommentarer
24. april 2026, kl. 05:05
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
6 kommentarer

Ved første øjekast ligner OK26 et pænt "ja". 79 procent har stemt ja. Lønnen stiger da også, og vi ser ud til at følge med den private lønudvikling.

Men bag de glittede procenter gemmer sig en dyster virkelighed: En voksende del af vores lønpakke bliver spist op af prisen for et arbejdsmiljø i knæ.

Vi ser det på to fronter, som begge rammer lærernes pengepung hårdt: Pension og lønnedgang.

Pensionskassen som skadestue

En stadig større del af vores pensionsindbetalinger går til dækning ved tab af erhvervsevne. Det er os selv, der finansierer de kollegaer, som knækker nakken på et grænseløst arbejde og dårlige vilkår. Prisen for den menneskelige nedslidning bliver sendt direkte videre til os selv via forsikringspræmierne i pensionskassen. Det er reelt en selvbetalt forsikring mod et system, der slider os op.

Det er i virkeligheden en direkte lønnedgang for at købe sig til et tåleligt arbejdsmiljø

Dennis Ahle Wegeberg Lærer

Men det stopper ikke her. Rundt om på lærerværelserne ser jeg flere og flere dygtige kollegaer, der "frivilligt" går ned i tid. Ikke fordi de har lyst til at tjene mindre, men fordi det er den eneste måde, de kan holde til jobbet på.

Når man går ned på 30 timer for at kunne overkomme en arbejdsmængde, der svarer til 37, så er det i virkeligheden en direkte lønnedgang for at købe sig til et tåleligt arbejdsmiljø.

Vi betaler altså dobbelt: Vi afleverer en del af vores løn her og nu for at kunne holde til at gå på arbejde, og vi afleverer en del af vores pension for at samle dem op, der alligevel ikke holdt.

Arbejdsmiljøkrise

Regnestykket er kynisk: Arbejdsgiverne (KL) sparer penge på vores nedsatte tid, mens vi selv polstrer os mod de skader, deres manglende investeringer i arbejdsvilkår forårsager.

Vi kan ikke blive ved med at juble over lønkroner, hvis de i virkeligheden bare er en omplacering af midler til at håndtere en arbejdsmiljøkrise, som systemet burde have løst for længst. Et "ja" til OK26 må ikke blive en accept af, at vi selv skal betale prisen for vores egen nedslidning.

6 kommentarer

Mere om OK26

  • Seneste nyt

    Sådan stemte lærerne om den statslige overenskomst

  • Portræt af Morten Refskov
    DLF mener

    Den utilstrækkelige forhandlingsmodel

    Morten Refskov Formand for DLF's overenskomstudvalg
  • Danmarkskort med skilt: Høje-Taastrup - DLF Kreds 16: 48%
    OK26

    I tre lærerkredse stemte lærerne nej: "Det afspejler nok, at vi er lidt slidte på tilliden"

Se tema
3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Der ligger et kynisk regnestykke bag vores lønstigning

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS